Wednesday, October 27, 2021

Apa Ada Pada Nama?

TENGKARAH, iaitu pertentangan yang membawa kepada pertelegahan antara dua pihak tentang penggunaan perkataan tertentu sebagai jenama barangan, lebih-lebih lagi yang tidak halal kepada satu pihak yang bahasanya digunakan, bukan sahaja persoalan bahasa. Ia sebenarnya lebih daripada itu kerana sesuatu nama ikut membawa bersama-samanya hubung kaitnya dengan sebilangan hal lain, antaranya budaya.

Sehubungan ini, nama pada sesuatu itu tidaklah boleh selalu berupa kebenaran pada ungkapan masyhur William Shakespeare, sasterawan Inggeris handal abad ke-16, iaitu bunga mawar walaupun dipanggil apa-apa nama tetap wangi baunya.

Dengan kata lain, nama sesuatu itu bersifat wewenang. Oleh itu, nama tidak penting sangat apabila dibandingkan dengan perkara yang diwakilinya. Dengan ini, natijahnya ialah nama tidak sesekali mempengaruhi perkara yang diwakilinya sama ada manusia, apatah lagi barang. Bagi Shakespeare, nama tidak begitu penting, malah langsung tidak penting.

Dalam pada itu, yang sebaliknya juga berlaku. Ini kerana nama boleh membangkitkan emosi sama ada yang positif seperti suka atau sebaliknya, antaranya marah. Semua ini memperlihat bahasa tidak sesekali bersifat rambang, yakni boleh digunakan sekehendak hati seperti yang didakwa Shakespeare.

Dalam hal ini, bahasa bersifat rencam sekali dan penggunaannya dalam sebarang bentuk, baik perkataan, frasa, ayat mahupun wacana, tidak selalunya semata-mata membawa pengertian denotasi, iaitu makna harfiah sahaja. Sehubungan ini, ia sering mencetuskan pelbagai kontroversi melalui konotasi yang difahami berbagai-bagai apabila dihubungkaitkan dengan beberapa hal. Antaranya nilai, agama dan lain-lain termasuklah kesamaan bunyi.

Dengan ini, nama ada kuasa, yakni ia boleh membuat masyarakat menerima atau menolaknya, iaitu mengaitkannya dengan ciri dan pertalian yang baik-baik atau yang sebaliknya. Ini kerana sesuatu nama bukan sahaja mempunyai makna tertentu, ia ikut mempunyai persepsi, latar budaya dan lain-lain.

Oleh itu, selain merupakan sebahagian penting pada identiti sesuatu yang dinamai dengannya, ia juga sebahagian utama warisan sesuatu kelompok itu. Dengan sifat nama yang sedemikian rumit, bantahan pihak Melayu-Muslim terhadap penggunaan nama daripada bahasa Melayu sebagai jenama arak adalah pewajarannya.

Ia bukan bantahan tidak berasas seperti yang didakwa sesetengah pihak bukan Melayu-Muslim. Oleh itu, persoalan ini hendaklah diselesaikan bukan sahaja sesegera yang boleh, ia hendaklah juga dipastikan tidak akan berulang lagi.

Antara sebab ia boleh berlaku ialah kurangnya, malah tiadanya kecerdasan budaya dalam kalangan kita. Kecerdasan budaya merujuk kepada kemahiran menjalani kehidupan harian termasuklah kerja kita dengan beradab, yakni tanpa menyinggung sensitiviti mana-mana pihak dalam keadaan kepelbagaian budaya di negara ini.

KEMARAHAN
Dengan ini, ia ikut bermakna kebolehan kita melewati sempadan budaya pihak lain dengan tertibnya tanpa menimbulkan kemarahan dalam suasana kewujudan pelbagai budaya di sekeliling kita. Sesungguhnya dengan adanya kecerdasan budaya ini, kita semua bukan sahaja akan lebih berkeupayaan memahami untuk menghargai pihak lain dari budaya berlainan, lebih-lebih lagi apabila sistem kepercayaannya berbeza daripada yang kita anuti.

Selain ini, ia juga akan mewujudkan suasana terpupuknya kesefahaman baik antara budaya melalui pergaulan sesama kita yang berbilang etnik. Malangnya ia tidak berlaku kerana kita sememangnya tidak cukup bergaul pada intensiti tinggi dan kekerapan acap untuk membentuk kecerdasan budaya pada diri kita semua.

Oleh itu, sudah tiba masanya pendidikan tentang pengetahuan antara budaya diwujudkan dalam sistem pendidikan negara. Ia mustahak bukan sahaja untuk perpaduan negara yang utuh, lebih penting lagi agar kita semua dapat berfungsi dengan penuh tertib dalam negara pelbagai budaya ini.

Untuk ini, kecerdasan budaya perlu diajar pada sekurang-kurangnya tiga dimensi berikut. Pada dimensi emosi, ia perlu memberi tumpuan kepada penglibatan antara budaya, iaitu wujudnya pergaulan antara etnik.

Pada dimensi kognitif, ia hendaklah menjurus kepada pemahaman antara budaya dengan memberi penekanan kepada aspek agama, sejarah pertumbuhan etnik dan susunan sosialnya. Pada dimensi aksi pula, ia harus mementingkan komunikasi antara etnik, yakni penjalinan hubungan mesra antara budaya dominan dan pelbagai budaya lain untuk mewujudkan keadaan yang betul-betul meraikan kepelbagaian budaya dengan merangkumi kesemuanya.

Melalui semangat kecerdasan budaya ini, persoalan nama yang dibantah ini hendaklah dimuktamadkan dengan menggunakan nama lain daripada bahasa Melayu yang didakwa digunakan atas peranannya sebagai bahasa negara kita. Ia perlu ditukar kerana nama penting dan bukan bersifat rambang semata-mata seperti yang didakwa Shakespeare pada satu segi.

Seperti yang didapati dalam kes ini, nama yang dipilih itu menimbulkan kemarahan, justeru tidak boleh terus digunakan lagi. Oleh itu, ia harus digantikan. Dengan penukaran ini, berdasarkan dakwaan Shakespeare pada satu segi lain, barangan itu masih tetap hebat pada nama baharunya, sama sahaja seperti pada nama lamanya itu.

Ini kerana dengan nama apa-apa jua, mutu dalamannya masih sama, yakni kekal utuh, mantap dan lain-lain yang seumpamanya.

Dengan ini, dakwaan Shakespeare dari segi yang ini didapati tepat dan harus diguna pakai, yakni ia dengan apa-apa nama juga akan tetap elok dan sempurna.

Oleh: Prof. Emeritus Datuk Dr. Teo Kok Seong

No comments:

Post a Comment