Wednesday, December 18, 2019

Apa Akan Jadi Pada Bangsa Malaysia Kalau Macam Ini....

Iklan ‘sugar daddy’ di KL?
BANGI – Melampau! Iklan perkhidmatan ‘sugar daddy’ dipamerkan secara terbuka di beberapa tempat sekitar Kuala Lumpur.

Tular di media sosial, iklan perkhidmatan janji temu ‘sugar daddy’ menerusi papan iklan elektronik, di Bangsar dan Bukit Kiara. Difahamkan mula operasi sejak 3 Disember lalu.

Iklan berkenaan memaparkan wanita muda memeluk bahu seorang lelaki berusia dipercayai bagi mengiklankan applikasi ‘Sugarbook’ yang boleh didapati di Google Play.

Berdasarkan Facebook rasmi Sugarbook, pihaknya menawarkan hadiah keahlian premium secara percuma kepada pengikut Facebook yang bertuah.

Menerusi status di Facebook itu, pengguna hanya perlu mengambil gambar atau video papan iklan elektronik tersebut, kemudian tag pada Facebook dan Instagram Sugarbook, dan seterusnya hantaran itu perlu dikongsi di dinding Facebook dan Instagram masing-masing.

Bagaimanapun, iklan berkenaan mendapat kecaman netizen kerana perkhidmatan yang ditawarkan melampaui batas.

Memetik kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil, beliau berkata, iklan kontroversi tersebut dimainkan di papan tanda di Bangsar Baru serta di Publika, Mont Kiara di kawasan Parlimen Segambut.

Beliau difahamkan iklan itu tidak mendapat kelulusan pihak berkuasa dan berkata, siasatan akan dijalankan serta tindakan tegas akan diambil kepada pengusaha yang melanggar peraturan.

Rata-rata netizen turut mengecam dengan sikap sambil lewa kerajaan sehingga membiarkan perkara yang mengguris hati rakyat terus berlaku.

“Kenapa kerajaan sekarang suka sangat buat dulu. Tak ambil kira sensitiviti masyarakat ataupun agama? Buat dulu sesuatu benda atau perkara, selepas dapat maklum balas yang negatif daripada masyarakat baru kelam kabut nak kajilah, siasatlah, ambil tindakanlah.

“Jika tiada yang bising kira biarkan sahaja? Kenapa tidak kaji dulu sebelum buat? soal Nikiys Syikin.

Pengguna Facebook Toya Mat Amin pula mengingatkan kerajaan supaya tidak hanya menjaga hati minoriti sehingga mengguris hati orang Melayu.

“Takkan bab rasuah saja nak basmi. Bab lain dah tak penting ke? Bab sensitiviti agama, akidah macam mana? Takkan nak hidup atas dunia ni selama-lamanya? Tidak ada lagi kerajaan manusia yang kekal selamanya. Masa PH pun akan tiba,” katanya.

Sementara Hanan Gen pula berkata: “Jangan sampai iklan lucah pula keluar lepas ni sudahlah. Pelik, bukan ke kebiasaan iklan-iklan perlukan lesen. Batal saja lesen pemilik papan iklan. Bertegas sikit. Sampai bila nak bertemakan ‘buat salah, minta maaf, selesai’,” kata beliau.

Kaka Khai Kamruzli secara sindiran menyifatkan perkara itu sebagai konsep rahmatan lil alamin Kerajaan PH.

“Malaysia Baharu. Ini baru rahmatan lil alamin. Alasannya sebagai hak orang bukan muslim. Muslim yang baik tidak buatkan,” tulis beliau.

“Tak dapat kelulusan tapi disiarkan juga? Sudah tentu menyalahi undang-undang. Cuba tengok ada ambil tindakan ke tidak,” demikian pula kata Bugis Tok Bugis. - www.ismaweb.net

No comments:

Post a Comment