Thursday, December 13, 2012

Polemik Pas: Sini Terpelau Sana Terlepas

"BALIK Pulau Bayan Lepas, sini terpelau sana terlepas." Itulah nasib Pas jika dikaitkan dengan polemik terbarunya di Kelantan. Isunya bukan soal hukum, tetapi kebijaksanaan dan konsistensi Pas dalam melaksanakan hukum.

Pas tiba-tiba bertindak keras dan tegas dalam isu orang perempuan tidak boleh menggunting rambut pelanggan lelaki. Ini termasuk kes tangkapan 'khalwat' empat orang bukan Islam di Kelantan.

Tetapi Pas berlembut pula dalam isu penjualan arak dan penyebaran agama Kristian di Selangor. Bahkan Pas sanggup kehilangan Dr. Hasan Ali dalam konflik tersebut.

Sebenarnya Pas masih keliru dan tercari-cari titik noktah 'Tahalluf siasi' yang dijadikan alasan untuk bersekedudukan dengan DAP. Pas pernah berusaha untuk memujuk 10 orang Ahli Parlimen UMNO supaya menyertainya jika rancangan kerajaan 16 September Anwar Ibrahim berjaya.

Jika itu berlaku, kerusi Pas di Parlimen akan bertambah kepada 32 yang melebihi 28 kerusi milik DAP. Maka Pas lebih berhak daripada DAP menuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Senangnya Pas mencongak kuasa dengan taktik yang tidak realistik itu. Baru-baru ini dalam muktamar tahunannya Pas menuntut pula jawatan Perdana Menteri.

Apakah congakan terbaru Pas, sedangkan parti itu hanya bertanding 66 kerusi pada Pilihan Raya umum (PRU) 2008 dan menang 22 kerusi sahaja. Justeru pilihan terbaik Pas ialah mempertahankan Kelantan, iaitu kekal sebagai parti kenegerian. Di situlah barangkali kenapa dua isu kontroversi itu timbul.

Pas perlu membuktikan kepada rakyat Kelantan bahawa parti itu masih berlandaskan perjuangan Islam. Pas juga mula merasakan bahang 'gelombang merah' UMNO.

Pas bimbang kehilangan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dalam pilihan raya kecil di Gua Musang akan menjadi wabak dalam PRU-13. Maka Pas menggunakan kaedah pelaksanaan hukum Islam sebagai bukti 'janji ditepati' di Kelantan.

Tetapi seperti yang dijangka, tindakan Pas mendapat tentangan daripada rakannya PKR apatah lagi DAP. Bukan Islam turut tidak senang dengan tindakan Pas.

Lebih mengejutkan ialah tentangan daripada sayap barunya iaitu Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP). Bahkan sayap ini turut mengemukakan bukti surat saman yang dikeluarkan terhadap empat orang bukan Islam itu.

Pengerusi DHPP, Hu Pang Chaw mendakwa sayap ini mempunyai keahlian seramai 80,000 orang. Ini satu tamparan kepada Pas. Dalam muktamar lalu Pas bersetuju meletakkan calon daripada DHPP untuk bertanding dalam PRU-13.

Keputusan itu menimbulkan perpecahan pendapat dalam kalangan akar umbi. Akar umbi Pas masih sangsi dengan keikhlasan DHPP. Pada mereka DHPP hanya mahu mengambil kesempatan.

Sayap Pas itu dituduh memecah belahkan dominasi Pas sebagai parti politik orang Melayu apatah lagi DHPP tetap mempertahankan prinsip-prinsip perjuangan untuk survival kaum Cina. Pendirian mereka terhadap dua kes di Kelantan itu adalah bukti sebenar sikap DHPP.

Di peringkat akar umbi, DHPP ada masalah dengan Pas di peringkat Kawasan dan Ranting. DHPP dianggap bergerak secara ala kadar kerana tidak mempunyai tenaga penggerak dan kekurangan sumber kewangan. Ia hanya gagah di peringkat Pusat. Sebab itu peranan mereka sebagai jentera untuk menjelaskan isu hudud dan hak kaum lain di bawah pemerintahan Pas amat terbatas.

DAP juga tidak senang dengan DHPP. Sayap baru Pas ini dituduh cuba bergerak di kawasan majoriti Cina hanya untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang. Ia dilihat cuba membina kekuatan sendiri di kalangan orang Cina. Ia mengukuhkan lagi kesangsian antara Pas dan DAP.

Masalahnya, apakah Pas dapat untung atau 'tahalluf siasinya' itu makan diri. Yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran. Pas juga yang rugi.

Oleh : Dr. Mohd Puad Zarkashi

No comments:

Post a Comment