nuffnang

Saturday, January 12, 2013

Pelukan Buat Wanita Merasa Seksi

MEMELUK pasangan mendatangkan manfaat tersendiri. Selain lebih intim dengan pasangan, pelukan juga menciptakan perasaan seksi pada wanita.

Jika ingin merasa seksi, cubalah berpelukan erat dengan pasangan. Cara ini menjadikan anda lebih percaya diri sekaligus merasa lebih seksi. Tak percaya? Berikut ini ulasan mengenai manfaat pelukan, seperti dipaparkan oleh Shape.

Membangkitkan mood
Berpelukan akan meningkatkan hormon oksitosin di tubuh, atau hormon yang dikenali dapat meningkatkan mood menjadi lebih baik. "Hormon ini meningkatkan kebahagiaan secara keseluruhan," ujar psikologi, terapi fizikal dan penulis, Elizabeth Lombardo.

"Tak hanya itu, pelukan juga memainkan peranan penting untuk mencipta rasa sejahtera dan bahagia pada seseorang," ujar Dr Renee Horowitz.

Memeluk sedianya dapat melepaskan endorphin sehingga membuat anda merasa lebih tenang dan bahagia. Hal ini dapat mendorong mood menjadi positif secara hebat.

Mendorong wanita merasa seksi
Manfaat nyata dari pelukan yakni anda semakin dekat dengan pasangan. Berpelukan boleh menyebabkan anda merasa lebih seksi dan mencintai pasangan anda. "Dalam pelukan, ada juga pelepasan dopamin, dimana merupakan hormon perangsang yang boleh meningkatkan hasrat seksual," kata Horrowitz.

Mengurangkan stress
Terapis holistik, Catherine A Connors mengatakan bahawa pelukan dapat membantu anda mengurangkan stress. "Memeluk, mencium atau tindakan fizikal yang meningkatkan oksitosin menjadi ikatan reaksi kimia yang membantu menghilangkan stress serta mengurangkan tekanan darah sehingga dapat mengurangkan risiko penyakit jantung," kata Connors.

Mendekatkan ikatan emosional
Menurut pakar, pelukan membuat satu sama lain terikat secara emosional. Oleh itu, jadikan pelukan menjadi agenda dalam keintiman anda bersama pasangan.

Membantu komunikasi berjalan dengan baik
Menurut David Klow, seorang terapis perkahwinan dan keluarga di Chicago, salah satu manfaat besar dari pelukan adalah komunikasi yang terjalin menjadi lebih baik. Sebahagian orang ingin merasa difahami, dan komunikasi merupakan jambatan untuk menghantar pemahaman dan empati. Dan bagi komunikasi non verbal pula, pelukan merupakan salah satunya menjadi cara yang sangat kuat untuk disampaikankan pada pasangan anda.

Anonymous

No comments:

Post a Comment