Wednesday, January 30, 2013

Cara Mudah Tahan Lama di Ranjang

DI luar manfaat kesihatan fizikal, sukan juga mampu meningkatkan ghairah seksual lelaki dan wanita. Bahkan, tempoh seks pun jadi lebih lama dengan rutin bersenam.

Bagi lelaki, sukan mempunyai kesan positif pada dorongan seksual laki-laki. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Archives of Sexual Behavior mendedahkan bahawa orang yang mengambil bahagian dalam sukan 60 minit per hari, tiga hingga lima hari dalam seminggu, dengan intensiti puncak berterusan dari 75 peratus menjadi 80 peratus, mengembangkan tambahan seksual secara signifikan lebih besar. Misalnya kekerapan aktiviti intim, kebolehpercayaan fungsi yang mencukupi saat berhubungan seks, dan peratusan orgasma memuaskan, demikian yang dilaporkan Livestrong.

Sementara bagi wanita, sukan boleh memberikan kesan pada ghairah seks wanita. Sebuah kajian pada tahun 2008 yang diterbitkan dalam Journal of Sexual Medicine, mendedahkan bahawa mendedah pendek tempoh latihan (20 minit dengan denyut jantung 70 peratus) secara signifikan meningkatkan ghairah seksual fisiologi wanita (iaitu stimulasi genital). Sebuah kajian tambahan termasuk hubungan antara kesedaran tubuh dan persepsi peningkatan ghairah. Para penyelidik menyimpulkan, sukan boleh meningkatkan kesedaran tubuh melalui sensasi tubuh yang meningkat (contohnya, detak jantung yang meningkat dan ketegangan otot).
Sumbangan positif bahawa sukan mempunyai terhadap ghairah seks lelaki dan wanita dapat menjadi motivator bagi anda. Meningkatkan ghairah seks boleh menjadi salah satu destinasi dari sukan. Tetapi akan bijaksana jika anda memasukkan gol tambahan, misalnya stamina, kekuatan, keseimbangan dan pelepasan tekanan. Sehingga program latihan tetap relevan dan tepat pada masanya.

Pasangan dalam hubungan yang sihat boleh mempertimbangkan menggunakan sukan sebagai alat untuk meningkatkan aspek seksual daripada hubungan mereka. Hal ini boleh menyebabkan peningkatan motivasi dan pematuhan dengan program latihan. Sukan juga boleh berfungsi sebagai peningkatan pertemuan intim, dan seks boleh berfungsi sebagai aktiviti kardiovaskular termasuk dalam program kecergasan.

Anonymous

No comments:

Post a Comment