Friday, January 4, 2013

Khatib Berkhutbah, Remaja Asyik Bermain Telefon Bimbit

SOLAT Jumaat yang diwajibkan kepada setiap lelaki Islam yang telah baligh adalah suatu anugerah kepada kaum lelaki yang tersangat tinggi nilainya. Ia melambangkan kekuatan ummah dan ketinggian agma itu sendiri.

Beberapa garis panduan dan ketetapan hendaklah dipatuhi ketika solat Jumaat demi memperoleh fadilatnya. Perkara yang sunat hendaklah sentiasa dijaga. Hari Jumaat adalah penghulu segala hari yang banyak keberkatannya jika kita mengetahuinya.

Antaranya, jemaah hendaklah memakai pakaian yang sopan dan bersih. Jika boleh memakai minyak wangi-wangian saperti minyak atar dan sebagainya serta digalakkan datang awal ke masjid, sekurang-kurangnya sebelum masuknya waktu atau apabila azan pertama dilaungkan.

Apabila khatib sedang berkhutbah tumpuan hendaklah kepada ibadah itu semata-mata. Hendaklah diam mendengar pengisian dan nasihat berguna yang disampaikan oleh khatib kerana ia merupakan salah satu dalam rukun solat Jumaat.

Apa yang amat mendukacitakan kita, para jemaah terutama golongan remaja, seolah-olah tidak menghormati Jumaat itu sendiri apabila mereka asyik bermain telefon bimbit, sama ada menghantar dan menerima khidmat pesanan ringkas (SMS). Ada yang bermain game dan berinternet melalui telefon bimbit masing-masing semasa khatib membaca khutbah.

Adalah dicadangkan agar diberikan peringatan kepada jemaah supaya jangan menggunakan telefon bimbit di dalam apa keadaan sekalipun di masjid. Ini kerana sekiranya dibiarkan ia akan menjadi budaya negatif yang boleh merosakkan kemuliaan serta tata terbib apabila berada di masjid, terutama sekali ketika khatib sedang membaca khutbah.

Begitu juga jika boleh dalam sembahyang bacaan yang dibawa oleh imam hendaklah ayat-ayat lazim sahaja dan tidaklah perlu ayat-ayat yang terlalu panjang. Ini kerana ada jemaah yang uzur dan tidak boleh berdiri terlalu lama. Atau mungkin ada di antara jemaah mengejar masa untuk menyambung tugasan mereka apabila selesai bersembahyang Jumaat.

Oleh : Syed Abdullah Syed Osman Jamalulail         

No comments:

Post a Comment