Thursday, January 3, 2013

Cegah Seks Bebas Remaja, Tanamkan Ini pada Anak

USIA remaja terdedah kepada pergaulan bebas yang boleh menyebabkan perilaku seksual diluar nikah. Oleh sebab itu, anda sebagai ibu bapa harus menggalakkan ini pada buah hati untuk mencegah ancaman tersebut.

Tak seorang pun boleh memaksa anak remaja untuk melakukan hubungan seks. Dan pergaulan anak remaja tak lepas dari tekanan untuk melakukan sesuatu yang sebenarnya mereka sendiri merasa tidak selesa, seperti mengambil ubat terlarang, minum arak, merokok, dan berhubungan seks.

Itu sebabnya, anda sebagai ibu bapa perlu memberikan pengetahuan mengenai itu semua agar anak anda dapat mengelakkan hal-hal negatif yang boleh merosakkan dirinya. Menurut buku Panduan Kesihatan Keluarga, karangan Dr. Miriam Stoppard, ajarkan pada anak remaja untuk berani mengatakan "tidak".

Hampir setiap kanak-kanak perempuan sukar mengatakan "tidak" dan akan melakukan hubungan seks kerana pujukan dari persekitaran dan pasangan. Ada beberapa alasan mengapa anak perempuan sukar mengatakan "tidak" dengan tegas, yang paling sering adalah kerana tidak mahu menyakiti perasaan kekasih, atau ia takut dianggap munafik.

Beberapa kanak-kanak perempuan juga khuatir dirinya tidak dianggap selaras dengan kanak-kanak perempuan yang lain. Dengan semua tekanan ini, peranan anda sebagai ibu bapa diperlukan untuk memberikan contoh dan penegasan mengenai itu semua.

Katakan pada anak perempuan anda, jika benar-benar ingin menolak hubungan seks, maka harus berani mengatakan hal ini:

- Tidak, aku harus menunggu hingga sudah berkahwin

- Tidak, kamu membuatku takut kepadamu

- Tidak, aku tidak mahu dan kalau kamu memaksa, itu namanya perkosaan.

- Tidak, kamu nampaknya tidak terlalu menyayangiku

- Tidak, aku tidak suka dipaksa melakukan sesuatu

- Tidak, aku belum siap untuk itu

- Tidak, kamu jangan membuatku terburu-buru. Aku akan tahu bila aku siap

- Tidak, aku tidak suka kelakuanmu

Dengan nasihat dan penjelasan dari anda untuk menyakinkan anak perempuan anda berani mengatakan "tidak", maka ia akan berani mengelakkan segala sesuatu yang tidak sesuai dengan keinginannya.

Anonymous

No comments:

Post a Comment