Wednesday, October 12, 2011

Segera Tangani Fenomena Murtad

PEMERIKSAAN Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah premis yang dikaitkan dengan Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya pada 3 Ogos 2011 cukup mengejutkan apabila ia mendedahkan bahawa terdapat gerakan tersusun kumpulan tertentu untuk memurtadkan orang Islam.

Majlis makan malam thanksgiving di premis itu telah dihadiri tiga lelaki dan sembilan wanita Islam berusia antara 20 hingga 40-an dari seluruh negara termasuk Melaka, Johor dan Selangor.

Dalam klip-klip video yang dipaparkan di laman YouTube yang dikaitkan dengan majlis yang diadakan di premis berkenaan jelas memaparkan orang Melayu sedang berucap dan secara terbuka mengaku telah murtad.

Bagaimanapun, bagi pensyarah Jabatan Ekonomi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Zaharuddin Abdul Rahman, 36, fenomena berkenaan tidak mengejutkan beliau yang telah terbabit secara langsung memberikan kaunseling kepada pelajar murtad sejak 15 tahun lalu.

''Pada 1996, ketika saya menjadi pemimpin pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di ibu negara, telah terdapat kira-kira 10 pelajar yang murtad.

''Terdapat dua kaedah yang biasa digunakan iaitu bagi pelajar lelaki mereka akan dihulurkan dengan bantuan kewangan oleh kumpulan berkenaan.

''Pelajar perempuan pula akan didekati lelaki bukan Islam yang berpura-pura tertarik dengan Islam dan berharap wanita berkenaan mengajarnya. Apabila pelajar perempuan ini telah jatuh cinta dengan lelaki terbabit, dia akan dipujuk untuk memeluk Kristian secara sukarela.

''Kadang kala pelajar perempuan terbabit terpaksa murtad kerana tiada pilihan setelah terlanjur melakukan zina dengan pelajar lelaki terbabit," jelasnya yang berkelulusan doktor falsafah (PhD) dalam bidang Syariah dan Pengajian Islam dari University of Wales, United Kingdom.

Menurut Zaharuddin, sasaran kumpulan berkenaan bukanlah pelajar perempuan yang kurang pegangan agama sebaliknya di kalangan yang bertudung labuh dan warak.

''Lagi kuat pegangan agama maka lagi banyak ganjaran kewangan yang akan diterima oleh pelajar lelaki ini sekiranya berjaya memurtadkan pelajar perempuan berkenaan," katanya kepada Utusan Malaysia di UIAMGombak kelmarin.

Prihatin dengan fenomena yang disifatkannya sangat membimbangkan, Zaharuddin secara sukarela turut menyumbang tenaga bagi menjayakan program Himpunan Sejuta Umat (Himpun) yang dijadual diadakan di Stadium Shah Alam, Selangor pada 22 Oktober ini bermula pukul 2 hingga 6 petang.

Mengulas lanjut, Zaharuddin berkata, beliau bersama-sama pihak sekretariat sedang berusaha untuk mendapatkan khidmat penceramah dari luar negara bagi berkongsi pandangan untuk menghadapi fenomena berkenaan.

''Mereka terdiri daripada kalangan ilmuwan bukan Islam yang sebelum ini sangat anti-Islam tetapi kemudiannya telah mendapat hidayah seperti Sheikh Yusuf Estes dari Amerika Syarikat (AS) dan Dr. Gary Miller yang nama Islamnya Abdul Ahad Omar dari Kanada. Seorang pendakwah terkemuka dari Indonesia, Yusuf Mansur juga telah mengesahkan untuk hadir," ujarnya.

Ditanya kenapa fenomena itu terus menular tanpa sekatan, beliau berkata, kumpulan berkenaan cukup berani kerana merasakan pihak berkuasa tidak akan bertindak tegas terhadap mereka.

''Sebagai seorang ahli akademik, saya faham dilema yang dihadapi oleh Kerajaan Pusat dan juga kerajaan-kerajaan negeri termasuk yang diperintah pembangkang yang bimbang dituduh bersikap dwistandard terhadap agama lain.

''Pendekatan berhati-hati dan bertindak menyelesaikan masalah menerusi perbincangan di sebalik tabir dibuat oleh pihak berkuasa kerana tidak mahu kehilangan undi daripada bukan Islam," ujarnya.

Sehubungan itu, tegasnya, satu-satunya cara untuk menyekat gerakan untuk memurtadkan umat Islam adalah melalui platform NGO.

''NGO Islam akan terus membuat desakan supaya setiap negeri menguatkuasakan sepenuhnya undang-undang yang melarang penyebaran agama lain kepada orang Islam.

''Kita juga mahu kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat mengambil berat resolusi Kongres Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) Seluruh Malaysia baru-baru ini yang mahukan pengurusan hal ehwal Islam di negara ini diperkukuhkan,'' tegasnya.

Dalam pada itu, katanya, penularan fenomena berkenaan juga berpunca daripada sikap orang Melayu yang hanya Islam pada nama tetapi tidak yakin dengan kebenaran agama yang dianuti mereka.

''Ketidakyakinan ini berpunca kerana mereka tidak mendapat penerangan yang sebaik-baiknya daripada para ilmuwan Islam. Ini berlaku kerana ada ulama kita yang merasakan diri mereka agak eksklusif sehingga tidak mahu bercampur dengan masyarakat.

''Ada yang tidak mahu berkomunikasi dengan orang ramai sekiranya tiada temu janji dan mereka juga tidak menggunakan media-media sosial seperti Facebook dan blog untuk berdakwah," ujarnya.

Katanya, sikap ulama itu yang merasakan kenyataan mereka begitu mahal menyebabkan masyarakat yang begitu dahagakan panduan beralih kepada golongan Muslim liberal yang membuat keputusan melalui pemikiran logik sebagai sumber rujukan.

Bagi menangani fenomena berkenaan, tegasnya, kerenah birokrasi yang melibatkan penyaluran wang zakat perlu dikurangkan dan sumbangan badan kebajikan serta syarikat korporat Islam perlu diperbanyakkan.

''Salah satu cara untuk memurtadkan orang Islam adalah melalui bantuan-bantuan kebajikan. Ada yang mendapat bantuan ini orang yang betul-betul susah dan setengahnya pula tidak berapa susah tetapi seronok mendapat pendapatan sampingan tanpa menyedari bahawa akidah mereka sedang dipesongkan," katanya.

Tambah beliau, satu mekanisme tersusun juga perlu diwujudkan bagi membantu orang Islam yang menghadapi masalah membiayai rawatan perubatan untuk mengelak mereka 'terhutang budi' dengan mubaligh yang sering mengunjungi hospital kerajaan bagi menghulur sumbangan.
 
Oleh : Nizam Yatim

No comments:

Post a Comment