Wednesday, October 19, 2011

Mitos Perceraian

TERLALU banyak kes perceraian yang dilaporkan sejak akhir-akhir ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada rumah tangga yang sememangnya sedang dalam masalah.

Bila pasangan suami isteri bergaduh, pasti akan ada salah seorang daripada mereka akan mengaitkannya dengan kisah perceraian yang dilaporkan di dada akhbar.

Ini memang tidak patut terjadi kerana perkahwinan bukanlah sepatutnya berakhir dengan perceraian.

Stigma yang kurang tepat ini akhirnya mencetuskan mitos yang sering dikaitkan dengan perceraian.

* Jalan Keluar
Antara mitos yang sudah sebati dengan kehidupan kita ialah apabila perceraian dikatakan sebagai jalan keluar.

Padahal jika difikir secara mendalam bercerai itu sebenarnya bukanlah satu perkara yang mudah. Hal ini ditegaskan sendiri oleh seorang penulis buku yang juga pakar tentang hal ehwal selepas bercerai, Lee Block, yang menyatakan: “Aku tidak menyokong perceraian, tapi jika anda tidak bahagia dalam perkahwinan tersebut dan mengambil keputusan untuk bercerai, percayalah bahawa perceraian itu akan menjadi satu pilihan yang paling menyusahkan anda.”

* Cerai perkara biasa
Mitos kedua tentang perceraian ialah apabila anda menganggapnya sebagai perkara biasa.

“Kalau sudah tak sayang bercerai sajalah!” Senang saja bibir mengungkap kalimah ‘cerai’.

Memang lumrah rumah tangga ada pasang surutnya. Bak pepatah, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri.

Bercerai sepatutnya menjadi agenda paling akhir bagi pasangan suami isteri yang tidak lagi mampu mempertahankan keutuhan rumah tangga mereka daripada terus menanggung sakit fizikal (akibat didera) atau mental (tekanan perasaan).

* Berpunca daripada satu pihak
Mitos ketiga tentang perceraian ialah ia berpunca dari salah satu pihak iaitu suami atau isteri. Jangan kata begini: “Awaklah yang bersalah! Semua ini disebabkan awak.” Padahal penyebab perceraian sebenarnya banyak punca.

Jadi tindakan tuduh menuduh dan mempersalahkan antara satu sama lain adalah satu tindakan yang tidak begitu bijak. Sebaiknya berlapang dada dan menerima dengan baik ketentuan yang telah berlaku.

* Jadi semakin baik lepas cerai
Satu lagi mitos tentang perceraian ialah anggapan bahawa setelah bercerai keadaan akan menjadi semakin baik.

Tidak ada maknanya ia akan menjadi semakin baik. Benarkah anda akan lebih bahagia selepas bercerai.
Lee Block menjelaskan jika satu pasangan itu bercerai, suami isteri masing-masing akan menghadapi dimensi kehidupan yang berbeza. Yang mana mereka harus mula membiasakan diri dengan kehidupan baru pasca perceraian.

* Anak-anak jadi lebih baik lepas bercerai
Mitos terakhir tentang perceraian ialah dengan mengatakan bahawa anak-anak akan menjadi lebih baik selepas ibu bapa bercerai.

Anak-anak terutamanya yang di bawah umur sebenarnya yang paling tidak bertuah apabila ibu bapa mengambil keputusan untuk bercerai. Kemungkinan besar anak-anak akan mengalami kesan psikologi akibat perceraian tersebut.

Bukan itu sahaja, tumbesaran mereka juga akan terganggu.

Kesimpulannya jangan menganggap perceraian itu satu tindakan yang baik, kerana Allah menjadikan perkahwinan itu satu ikatan suci untuk ketenangan lelaki dan wanita, bukan untuk bercerai.

Susunan Noor Fazrina Kamal

No comments:

Post a Comment