Thursday, September 19, 2019

Jual...Jual Jangan Tak Jual...Lelong....Lelong!!!

Khazanah jual Prince Court RM1.02b
KUALA LUMPUR – Kha­za­nah Nasional Berhad (Khazanah) melupuskan keseluruhan pegangannya dalam Prince Court Medical Centre Sdn. Bhd. (PCMC) kepada IHH Healthcare Berhad (IHH) dengan nilai RM1.02 bilion secara tunai.

Perjanjian tersebut dimeterai antara syarikat tidak langsung milik Khazanah, Pulau Memutik Ventures Sdn. Bhd. dengan anak syarikat tidak langsung milik penuh IHH, Pantai Holdings Sdn. Bhd.

Pengarah Urusan Khazanah, Datuk Shahril Ridza Ridzuan berkata, urus niaga itu adalah selaras dengan mandat baharu serta akan me­ningkatkan kecairan Khazanah bagi tujuan keperluan modal pelaburan masa depan.

Menurut beliau, cadangan pelupusan tersebut akan membolehkan PCMC menerima manfaat daripada kemasukannya ke dalam operasi IHH di Malaysia serta rangkaian globalnya yang lebih luas.

“Di samping itu, Khazanah yakin bahawa PCMC akan mendapat manfaat daripada peng­alaman luas IHH dalam penyediaan penjagaan kesihatan premium.

“Pada masa sama ia akan memantapkan kedudukan IHH sebagai antara pengendali penjagaan kesihatan utama di Malaysia yang mana Khazanah kekal sebagai salah satu pemegang saham utama dengan pegangan kepentingan sebanyak 26.04 peratus,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Khazanah menjual 16 peratus pegangannya dalam IHH pada November tahun lepas kepada Mitsui & Co. Ltd. dengan nilai RM8.42 bilion sekali gus menjadikan syarikat Jepun itu sebagai pemegang saham terbesar IHH dengan penguasaan 32.9 peratus.

PCMC telah diambil alih secara strategik oleh Khazanah pada 2018 untuk membina sektor perkhidmatan penjaga­an kesihatan di Malaysia serta mempromosi Kuala Lumpur sebagai destinasi pilihan bagi penjagaan kesihatan berkualiti di rantau ini.

Transaksi berkenaan antara lainnya tertakluk kepada kelulusan pihak berkuasa yang berkaitan serta para pemegang saham IHH yang lain.

Khazanah menjangkakan urus niaga itu akan dimuktamad­kan pada su­ku pertama 2020. - www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment