Thursday, September 26, 2019

Harga Rumah Pasti Turun....

Henti Bantu Pemaju - BNM, pemaju didakwa punca
Unit kondominium dan apartmen berharga antara RM200,000 dan RM300,000 mendominasi senarai hartanah tidak terjual di negara ini, terutama disumbangkan oleh hartanah di Perak dan Kedah. Persoalannya, apakah yang menghalang kepada pemilikan rumah mampu milik itu? Wartawan Utusan Malaysia, bertanyakan perkara itu kepada Penganalisis Bebas, PROF. DR. HOO KE PING.


Beliau pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM), Southern Cross University di Australia dan American Liberty University, Amerika Syarikat dan terbaharu, Economic Institute Tsinghua University di Beijing.

Apakah punca sebenar masalah lambakan ­rumah?
Semuanya bermula dengan kecuaian Bank Negara Malaysia (BNM) yang tidak mengawal pinjaman sejak 2010 lagi apabila mengalami pelonggaran kuantitatif (QE) di peringkat global. Pada waktu itu, kadar faedah turun dan Skim Tanggungan Faedah Pemaju (DIBS) diberikan. BNM terus membenarkan institusi perbankan memberi pinjaman kepada pemaju yang terus membina rumah pada harga yang lebih tinggi sehingga mencecah RM800,000.

Masalahnya kini, bilangan peminjam tidak banyak tetapi jumlahnya tinggi. Pinjaman RM800,000 buat seorang pembeli misalnya boleh dipecahkan kepada empat peminjam bagi rumah berharga RM200,000. Tetapi, kebanyakan pinjaman bank telah dikuasai oleh rumah yang mahal menyebabkan tiada pinjaman buat pembeli rumah berharga RM200,000 hingga RM300,000.

Bagaimana dengan alasan harga tanah mahal?
Pemaju juga antara penyebab kepada lambakan hartanah. Alasan harga tanah mahal itu yang mereka berikan semua­nya bohong. Pemaju sebaliknya membuat rumah mahal dengan menambah ciri-ciri mewah untuk mencari keuntungan tinggi. Sehingga hari ini, rumah yang tidak terjual adalah rumah berharga RM300,000 ke bawah. Perbadanan PR1MA Malaysia pula tidak menyelesaikan masalah kerana rumah dibina di kawasan tidak bagus dan ­sukar untuk dijual.

Kalau kita bandingkan pada 2004 hingga 2007, contoh harga rumah di Sri Peta­ling bernilai RM110,000 bagi apartment 1,000 kaki persegi. Tetapi mengapa harga rumah di lokasi yang sama kini mencecah RM500,000? Ini memang salah pemaju, bank dan BNM. Harga tanah tidak naik 10 kali ganda tetapi harga unit rumah naik lapan kali ganda. Itu salah. Kalau naik pun, rumah mencecah RM200,000 masih baik lagi.

Adakah fenomena gelembung perumahan di Malaysia jalan terbaik?
Ya betul. Gelembung perumahan boleh membantu. Biar gelembung ini pecah dan harga akan turun mungkin sampai 50 peratus, jadi, ramai orang boleh beli rumah. Biarkan pemaju muflis, jangan beri muka pada mereka yang telah mengaut ­untung beratus juta.

Kalau ikut ekonomi kapitalisme, biar pasaran jatuh supaya harga rumah turun supaya pembeli dapat beli rumah. Ini apa yang saya maksudkan supaya kerajaan jangan campur tangan. Kerajaan perlu berhenti membantu pemaju. Pemaju kaya yang memandu kereta Rolls-Royce sibuk ­me­minta tolong kerajaan dan tindakan itu tidak berperikemanusiaan sama sekali.

Jadi, apakah langkah kerajaan sekarang membantu pembeli rumah tempatan?
Cadangan kerajaan Pakatan Harapan menganjurkan Kempen ­Pemilikan Rumah (HOC) khas bagi pembeli luar negara tidak membantu menyelesaikan masalah lambakan rumah. Apabila orang luar beli, harga rumah takkan turun dan ini bermakna lambakan kekal ada. Jadi, ini bermakna tiada harapan buat pembeli muda.

Kerajaan tidak seharus­nya campur tangan. Mengapa membantu orang luar untuk memiliki rumah sedangkan rakyat sendiri masih berdepan masalah untuk membeli rumah di Malaysia!

Apakah kesan lambakan rumah kepada ekonomi negara?
Dari segi ekonomi, segmen pembinaan tidak memberi sumbangan besar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada kadar kira-kira lima peratus berbanding bank yang menyumbang dengan ­lebih tinggi. Tetapi bank berdepan masalah untuk memberi pinjaman bagi perniagaan lain dan ini memberi impak negatif kepada ekonomi.

Dalam keadaan ekonomi kini, ada pembeli yang terpaksa reschedule, berbincang dengan bank untuk mengurangkan pembayaran. Ini akan bertambah teruk jika berlakunya ­kemelesetan ekonomi, pengangguran dan akhirnya me­ngakibatkan pembeli rumah tidak mampu untuk membayar pinjaman. Maka, situasi sete­rusnya adalah lelongan rumah. - www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment