Saturday, March 10, 2012

Ubah Sikap Lebih Positif

KITA selalu mendengar orang berkata, perlu ada perubahan sikap untuk menghasilkan tingkah laku yang positif. Para pekerja selalu diingatkan untuk mempunyai sikap yang baik bagi memastikan prestasi dalam dunia kerjaya. Pelajar juga disuruh menyematkan diri dengan sikap terpuji bagi memastikan mereka berjaya.

Apakah sebenarnya yang dikatakan sebagai sikap? Mengapa pula sikap dikatakan sangat penting?

Ubah sikap
Secara umumnya, sikap adalah penilaian individu terhadap sesuatu perkara. Sesuatu perkara itu akan dinilai secara positif atau negatif bergantung kepada sikap seseorang. Dalam erti kata yang lain, sikap adalah permainan minda manusia. Sikap jugalah yang menghasilkan sesuatu tingkah laku.

Jadi, dalam keadaan normal untuk mengubah sesuatu tingkah laku, yang pertama harus diubah ialah sikap dahulu. Kita tidak mampu mengubah tingkah laku seseorang tanpa terlebih dahulu mengubah sikap mereka.

Misalnya, untuk mengubah tingkah laku merokok. Banyak kempen telah dijalankan oleh kerajaan bagi mengurangkan tabiat merokok. Kempen itu sebenarnya adalah usaha untuk mengubah sikap.

Kempen yang baik harus bersungguh-sungguh menyemaikan idea bahawa merokok itu perbuatan buruk, membazir dan memudaratkan kesihatan. Dengan cara menimbulkan persepsi negatif terhadap perbuatan merokok misalnya, kita boleh menggalakkan seseorang itu berhenti merokok.

Kejayaan atau kegagalan untuk menyedarkan masyarakat untuk tidak merokok sebenarnya bergantung kepada sejauh mana berjayanya mengubah penilai individu terhadap tabiat merokok.

Para perokok biasanya mempunyai sikap yang positif terhadap rokok. Misalnya, mereka percaya bahawa dengan tidak merokok sekalipun, ada orang sakit jantung atau diserang penyakit. Perokok juga percaya bahawa dengan tidak merokok sekali pun, orang masih tidak mampu menabung. Semua ini adalah sikap.

Lantaran itulah, bagi mengubah tingkah laku manusia, yang perlu dilakukan adalah usaha mengubah sikap. Kita tidak akan mampu menghentikan banyak perkara buruk dengan terus melakukan proses perubahan tingkah laku.

Perubahan tingkah laku
Kita tidak boleh memaksa pelajar untuk mendapatkan skor yang baik dalam peperiksaan, kalau kita tidak mampu merubah sikap belajar mereka. Kita juga tidak akan berjaya menggalakkan budaya menjaga kebersihan kalau kita tidak mampu menyedarkan masyarakat bahawa membuang sampah di merata-rata tempat adalah perbuatan tercela.

Begitu jugalah kalau ingin mengubah tabiat memandu tanpa mengikut peraturan. Saman dan tindakan pihak berkuasa semata-mata tidak akan berjaya mengurangkan kesalahan lalu lintas sekiranya ada individu yang percaya bahawa dengan memandu laju mereka akan kelihatan lebih hebat atau mereka juga yakin bahawa kemalangan jalan raya hanyalah satu perkara yang telah ditakdirkan.

Apapun, kejayaan mengubah sikap manusia memungkinkan perubahan tingkah laku. Banyak perkara yang baik hanya bermula dengan sikap dan penilaian yang positif terhadap sesuatu perkara.-Kosmo

No comments:

Post a Comment