nuffnang

Friday, March 23, 2012

Adakah Anda Sahabat Yang Baik

SETIAP orang tentu mempunyai kesibukan dengan pekerjaan, kegiatan sosial, organisasi, keluarga, ataupun sahabat. Namun kadang-kadang, kita terlalu fokus pada pekerjaan dan keluarga kerana keterbatasan waktu.

Hal tersebut menyebabkan hubungan anda dengan sahabat sedikit terabai. Oleh kerana itu, anda perlu meluangkan sedikit masa untuk kembali membina hubungan persahabatan.

Semaklah beberapa tip agar anda boleh menjadi sabahat yang lebih baik.....

Jadi pendengar yang baik
Kita sering terjebak dalam rutin yang padat, sehingga lupa kalau memiliki sahabat yang mungkin sedang tertimpa masalah. Maka mulai saat ini, anda perlu lebih memerhatikan dia dengan meluangkan sedikit masa untuk mendengar keluh kesahnya.

Cubalah jadi pendengar yang baik baginya. Semakin anda sering mendengar, semakin dia merasa selesa berada di dekat anda, maka persahabatan anda menjadi lebih erat.

Selalu bertanya
Semakin sering bertanya, anda semakin mengerti masalah yang sedang melandanya. Jika sudah memahami duduk perkaranya, anda akan lebih mudah memberikan penyelesaian bagi dia.

Selain itu, dengan bertanya, sahabat anda merasa bahawa anda peduli padanya. Hal ini membuat dia jadi lebih selesa berkongsi cerita kepada anda.

Selalu menyokong
Ketika dia sedang tertekan kerana pekerjaan atau masalah lain, anda perlu hadir untuk memberikan sokongan kepadanya. Datanglah, dia benar-benar memerlukan sokongan anda sebagai seorang teman atau sahabatnya.

Anonymous

1 comment:

  1. bole jadi tips untuk suami dan isteri jugak ni

    ReplyDelete