Ini kerana ia melibatkan kumpulan murid baharu, iaitu di darjah empat pada tahun berkenaan yang akan terlibat dengan pendidikan tulisan Jawi sepanjang pelajaran mereka di tahap dua, iaitu darjah empat, lima dan enam.
Oleh itu, ia yang dilaporkan sebagai soal selidik, bukan tinjauan untuk memperoleh pandangan tetapi merupakan mesyuarah perundangan yang mengikat dua pihak, iaitu Kementerian Pendidikan dan ibu bapa murid yang terlibat.
Melalui borang ini, sudah tentu perangkaan penerimaan dan penolakan terhadap pendidikan tulisan Jawi akan tidak sama pada setiap tahun. Dalam hal ini, walaupun rata-rata ditolak melalui peratusan tinggi, ia kini mula memperlihat perubahan yang walaupun belum signifikan, iaitu kecenderungan penerimaan yang sedikit meningkat.
Sebenarnya terdapat ibu bapa Cina yang memang mahu anak mereka mempelajari tulisan Jawi. Namun, keputusan sama ada boleh mempelajarinya ataupun tidak terletak sepenuhnya pada persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) sesebuah SJK itu.
Sehubungan itu, untuk manfaat mereka yang ikhlas mahu mempelajari tulisan Jawi, menjadi kewajipan Kementerian Pendidikan membekalkannya melalui cara sedia ada, iaitu sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 15 orang yang menginginkan sesuatu pelajaran yang ada dalam kurikulumnya, ia hendaklah ditawarkan kepada mereka.
Sebenarnya dalam ketidakwarasan kebanyakan etnik Cina menolak pendidikan tulisan Jawi ini yang banyak dihasut pihak cauvinis Cina tertentu, masih terdapat orang Cina yang sihat pemikiran untuk tidak menolak perkara sepraktikal ini, iaitu kepentingan skrip Jawi dalam menguasai bahasa Melayu secara holistik.
Setakat ini sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) yang tidak menolak pendidikan tulisan Jawi ini adalah hanya yang mengandungi murid bukan Cina, khususnya Melayu yang agak ramai sehingga syarat nilai ambang 50 peratus itu tidak dapat lagi ditolak PIBG.
Dalam hal terima dan tolak ini, berdasarkan satu perangkaan, didapati 98.23 peratus SJKC, iaitu 1,275 daripada kesemua 1,298 buah tidak mahu menerimanya.
SEMENGGAH
Tidak dapat dinafikan isu tulisan Jawi di SJK telah memecahbelahkan kita semua, walhal ia sepatutnya menjadi pengikat untuk kita lebih bersatu padu. Perpecahan ini antaranya kerana kita masih saling mencurigai meskipun sudah sekian lama bernegara sama di bumi Malaysia.
Sehubungan kebimbangan pendidikan tulisan Jawi sebagai proses pengislaman adalah bukan sahaja tidak masuk akal, ia yang diada-adakan sebenarnya memperlihat sikap tidak semenggah (patut) etnik Cina.
Dalam hal ini, tulisan Jawi sengaja mahu difobiakan untuk dijadikan tabu yang perlu dijauhi sama sekali di SJKC yang walaupun kini mempunyai enrolmen murid Melayu yang sederhana besar. Sebagai tabu, ia larangan yang harus sesekali dielakkan kerana boleh mendatangkan akibat buruk. Dalam kes ini, tulisan Jawi mahu disifatkan sebagai ancaman kepada identiti SJKC, yang harus dipertahan agar tidak mengandungi unsur Melayu yang difikirkan berlebihan. Ia tidak sepatutnya begitu kerana SJKC juga perlu mengangkat unsur Melayu kerana ia sekolah kebangsaan dalam bentuk lain sahaja.
Sepatutnya pendidikan tulisan Jawi ini diterima baik sebagai bukan sahaja tanda muhibah antara kita, ia sama-sama kita jadikan tapak perpaduan mangkus (mujarab) dengan kesediaan ikhlas kelompok minoriti untuk mendukung lambang dan proses sosiobudaya kelompok majoriti dan dominan sebagai identiti negara.
Ini penting kerana ia dipersetuju bersama dalam perjanjian etnik semasa kemerdekaan dahulu dan kini mahu direalisasikan dalam kes tulisan Jawi ini.
Etnik Cina Kelantan dikenali sebagai kelompok yang banyak berjaya beradaptasi dengan persekitaran Melayu. Bagi Cina bandar atau totok, ia berupa akomodasi, manakala bagi Cina kampung atau peranakan, ia asimilasi.
Akan tetapi, amat menghairankan apabila tidak ada langsung SJKC di Kelantan yang mahu menerima pendidikan tulisan Jawi ini. Ini sangat luar biasa apabila beberapa negeri yang terkenal dengan konservatisme Cina yang tebal, memperlihat ada juga SJKC tidak menolak pendidikan tulisan Jawi ini. Apakah yang sudah terjadi kepada etnik Cina Kelantan yang liberal itu?
Sebenarnya tiada apa-apa langsung yang tersirat di sebalik pendidikan tulisan Jawi ini. Ia hanya keikhlasan yang mahu menonjolkan identiti negara dalam aspek bahasa negara kita yang terdiri daripada dua skrip tulisan. Dalam pada itu, bahasa Melayu adalah hanya satu-satunya bahasa di dunia yang memiliki dua skrip tulisan.
Oleh itu,kita semua hendaklah berbangga dengan fakta ini dengan ikut mengetahui dan menguasainya. Memusuhinya sehingga mahu menganggapnya tabu, khususnya dalam kehidupan nasional sudah tentu bukan cara kelompok minoriti yang baik membawa diri di rantau kelompok majoriti.
Oleh: PROFESOR Datuk Dr. Teo Kok Seong
Lihat juga: Chinese have rejected BM for 100 years
No comments:
Post a Comment