Isu ini bermula apabila terdapat pengguna Facebook memuat naik gambar resit bayaran makanan yang dikenakan oleh sebuah restoran nasi kandar dan menjadi tular selain menimbulkan reaksi pelbagai dalam kalangan warganet.
Natijahnya, kedua-dua isu ini menunjukkan kuasa tular dalam media sosial sangat berkesan dan memberi impak luar biasa. Silap-silap, restoran yang terlibat boleh gulung tikar gara-gara kuasa tular berkenaan.
Paling menarik, tiba-tiba sahaja keberkesanan Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) membuat ‘kerja’ mereka.
Apakah selama ini caj restoran-restoran cekik darah tidak pernah kelihatan, diperiksa, disoal siasat dan diambil tindakan? Atau adakah tindakan akan diambil berdasarkan aduan pengguna sahaja?
Apa pun, syabas diucapkan di atas keprihatinan KPDNHEP dalam menangani isu ini dengan pantas selain menunjukkan kuasa pengguna adalah paling utama.
Bercakap mengenai harga lauk-pauk yang mahal di restoran, sebagai pengguna, mereka perlu bijak membuat pilihan dan berbelanja mengikut kemampuan poket masing-masing.
Sebagai pengguna, perlu bertanya terlebih dahulu atau mendapat kepastian tentang harga lauk-pauk yang ingin dibeli.
Kalau ditanya penduduk Pulau Pinang sendiri pun, mereka pun tidak akan memilih sotong Apollo atau udang galah yang sememangnya diketahui mahal di semua restoran nasi kandar.
Sotong Apollo dan udang galah ini sebenarnya akan menjadi makanan ‘kadang-kadang’ bagi golongan marhaen kecuali jika ada lebihan pendapatan, mendapat ‘durian runtuh’ atau menerima bonus tahunan daripada majikan.
Dalam hal ini, para pengguna juga perlu berfikir rasional berkenaan harga makanan yang semakin mencekik darah pada waktu ekonomi negara semakin pulih. Selepas sektor ekonomi dan sosial dibuka, hampir semua harga barang meningkat. Harga barangan dapur turut menunjukkan peningkatan signifikan sekali gus amat memberi kesan terhadap peniaga dan pengusaha-pengusaha restoran. Sehubungan itu, pengguna tiada mempunyai pilihan lain selain berbelanja mengikut kemampuan sendiri.
Apa pun,selepas ini, giliran lauk-pauk kayangan apa pulak yang akan tular dalam media sosial? Kita tunggu dan lihat. – UTUSAN ONLINE
Paling menarik, tiba-tiba sahaja keberkesanan Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) membuat ‘kerja’ mereka.
Apakah selama ini caj restoran-restoran cekik darah tidak pernah kelihatan, diperiksa, disoal siasat dan diambil tindakan? Atau adakah tindakan akan diambil berdasarkan aduan pengguna sahaja?
Apa pun, syabas diucapkan di atas keprihatinan KPDNHEP dalam menangani isu ini dengan pantas selain menunjukkan kuasa pengguna adalah paling utama.
Bercakap mengenai harga lauk-pauk yang mahal di restoran, sebagai pengguna, mereka perlu bijak membuat pilihan dan berbelanja mengikut kemampuan poket masing-masing.
Sebagai pengguna, perlu bertanya terlebih dahulu atau mendapat kepastian tentang harga lauk-pauk yang ingin dibeli.
Kalau ditanya penduduk Pulau Pinang sendiri pun, mereka pun tidak akan memilih sotong Apollo atau udang galah yang sememangnya diketahui mahal di semua restoran nasi kandar.
Sotong Apollo dan udang galah ini sebenarnya akan menjadi makanan ‘kadang-kadang’ bagi golongan marhaen kecuali jika ada lebihan pendapatan, mendapat ‘durian runtuh’ atau menerima bonus tahunan daripada majikan.
Dalam hal ini, para pengguna juga perlu berfikir rasional berkenaan harga makanan yang semakin mencekik darah pada waktu ekonomi negara semakin pulih. Selepas sektor ekonomi dan sosial dibuka, hampir semua harga barang meningkat. Harga barangan dapur turut menunjukkan peningkatan signifikan sekali gus amat memberi kesan terhadap peniaga dan pengusaha-pengusaha restoran. Sehubungan itu, pengguna tiada mempunyai pilihan lain selain berbelanja mengikut kemampuan sendiri.
Apa pun,selepas ini, giliran lauk-pauk kayangan apa pulak yang akan tular dalam media sosial? Kita tunggu dan lihat. – UTUSAN ONLINE
No comments:
Post a Comment