Monday, January 6, 2020

Bagaimana Munafik Mencari Kemuliaan?

Orang munafik menimbulkan keraguan mengenai Islam
1. Benar kiriman Tuanku Permaisuri Agong ini. Sang munafik turut mencari kemuliaan mereka. Allah mencela mereka kerana mereka lebih mengutamakan orang-orang kafir daripada orang beriman itu sendiri. Si munafik mencari kemuliaan di sisi orang kafir. Firman Allah:

الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
(Mereka) orang-orang (Munafik) mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya). (al-Nisa: 139)

2. Orang-orang munafik juga adalah mereka yang menimbulkan keraguan mengenai Islam. Mereka memberikan maklumat yang tidak benar mengenai Islam. Allah menegur sikap mereka di dalam Perang Khandaq. Mereka memburukkan perjuangan Islam dengan berkata:

وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا
“Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya berkata: “Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja”. (al-Ahzab: 12)

3. Orang-orang munafik turut bersikap memburukkan Rasululllah ﷺ. Mereka melemparkan fitnah terhadap Rasulullah ﷺ dalam peristiwa Hadith al-Ifk dengan memberikan anggapan bahawa isteri Rasulullah ﷺ (Aisyah) telah berlaku curang.

4. Orang munafik berusaha memecah-belahkan umat Islam. Dalam Perang Bani Mustaliq, berlakunya perselisihan antara Jahjah ibn Masu’d (dari Muhajirin) dan Sinan ibn Wabr al-Juhani (dari kaum Ansar). Perselisihan yang berlaku di telaga al-Muraysi’ itu hampir mencetuskan peperangan di antara kaum muslimin. Jahjah telah meminta bantuan kaum Muhajirn untuk berlawan dengan Sinan, begitu juga dengan Sinan. Sinan menyeru kaum Ansar untuk menyokong pergaduhan ini.

Ketika perkara ini berlaku, Abdullah ibn Ubai (ketua munafik) geram apabila melihat pergaduhan ini tidak berlaku. Bahkan beliau merungut atas sikap Ansar yang selama ini banyak memberi bantuan kepada kaum Muhajirin. Lihatlah sikap si munafik yang suka melihat perpecahan berlaku dan mengambil kesempatan atas emosi dan perselisihan kaum muslimin. Bahkan munafik ini juga dilihat tidak suka kebajikan yang dilakukan oleh kaum Ansar terhadap Muhajirin.

5. Perhatikan sikap-sikap ini. Apakah ada di kalangan kita yang lebih mengutamakan orang kafir dari orang beriman? Adakah ada di kalangan kita yang memburukkan Rasulullah ﷺ atau membela orang yang menghina Rasulullah ﷺ? Adakah di kalangan kita orang yang suka melihat perpecahan sesama muslim? Apakah mereka membenci perpaduan muslim?

Semoga Allah membimbing kita semua.

2 comments:

  1. Pastikan kandungan rencana ini di beri baca kpd Mat Sabu,Mujahid,Hanipa Maidin, Nuar,isteri & anak, Ayub, Muhyidin, ada lagi...! Lupa nama yg nak Icerd tu..Beliau melaka...Renung2kan...

    ReplyDelete
  2. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete