Friday, December 16, 2011

Unik! Kampung Yang Tiada Jalan Raya

Sebuah kampung bernama Giethoorn di Belanda adalah tempat yang sangat indah untuk dikunjungi dan terdapat lebih kurang 50 jambatan kayu kecil ada di kampung itu. Ia di dirikan sekitar 1230 oleh pelarian yang berasal dari daerah mediterranian yang menetap di sana. Kampung ini juga sangat unik kerana tidak ada sistem jalan raya di sini.

Semua pengangkutan menggunakan sistem perairan sungai. Pengangkutan utama yang digunakan oleh penduduk setempat adalah bot dan sampan. Sampan-sampan hanya dikayuh perlahan manakala sampan dan bot yang menggunakan enjin diwajibkan berbunyi perlahan supaya tidak mengganggu kedamaian dan ketenangan di desa yang indah ini. Tiada pencemaran asap, tiada pencemaran bunyi dan tiada speed trap.

Walaupun perkampungan tersebut tidak mempunyai jalan raya yang boleh menghubungi antara satu sama lain, tetapi perkampungan tersebut dikunjungi oleh ribuan pelancong yang datang dari seluruh pelosok dunia. Dengan itu, mari kita lihat beberapa foto mengenai suasana kampung tersebut.





 








                                                     Sumber : MalaysiaRia

No comments:

Post a Comment