Tuesday, August 13, 2019

Dong Zong Bukan Hanya Musuh Negara…

Dong Zong bukan hanya musuh identiti negara, tetapi kumpulan ekstremis yang secara sistematis menentang pembinaan negara dan bangsa. ‘Grundnorm’ (groundrules) negara ialah Melayu dan Islam.

Peraturan dasar ini ditentang oleh kumpulan seperti ini dan kaum bukan melayu sejak lebih enam dekad.

Menolak pengajaran Khat di sekolah ialah contoh yang terkini.

Kita tidak perlu terangkan kepada mereka sejarah dan kaitan khat dengan budaya dan estetik sejarahdan peradaban melayu.

Siapa mereka untuk menentang tindakan itu?

Orang melayu tidak pernah membangkang pengajaran bahasa dan tulisan China atau Tamil di sekolah.

Kita kena sedar bahawa retorik dan wacana Dong Zong tidak pernah menyumbang kepada perpaduan nasional dan kita juga perlu sedar bahawa Dong Zong biadab itu tidak akan menentang jika sistem sekolah di Malaysia bercadang mewajibkan pengajaran pemikiran Chin Peng atau mewajibkan SejarahTaiwan kepada pelajar tahun 4 di sekolah-sekolah di Malaysia.

Apa sejarah malaysia yang mereka ingin diajar?

Golongan ini termasuk ramai bukan Melayu hanya meremehkan sejarah negara.

Kumpulan sebegini, sama Ada NGO atau parti politik, hendaklah diharamkan saja kerana mereka secara sistematis menentang naratif negara yang mereka bermastautin ini.

Mereka adalah warga negara yang derhaka.

Sama ada mereka ‘migrate’ ke lain-lain negara yang mana mereka tidak dibenarkan buka sekolah berbahasa sendiri, atau satu usaha rasmi mensekolahkan mereka secara besar besaran mesti dilakukan oleh kerajaan.

Tidak pernah wujud di kalangan melayu akan ‘cultural cleansing’ tetapi inilah yang mereka sedang lakukan sebalinya ke atas budaya peradaban Melayu – Budaya nasional Malaysia.

Tidak lagi kita Dengar Menteri PH mempertahankan itu. Jika para Menteri sendiri buta budaya nasional, tidaklah orang melayu Boleh berharap kepada mereka lagi.

Oleh:  Prof. Ahmad Murad Merican

No comments:

Post a Comment