Wednesday, August 5, 2015

Tragedi Sumpahan Politik Pemimpin UMNO Bangsa Johor-Kenapa?

Baju Melayu Teluk Belanga sinonim dengan pakaian Melayu Johor. Apa beza baju Melayu Teluk Belanga dengan baju Melayu Cekak Musang.

Ianya semacam satu sumpahan politik bila banyak menimpa pemimpin UMNO bangsa Johor. Mereka selalu tersangkut dipost no 2 Timbalan Perdana Menteri selepas itu hilang dengan sebab yang berbagai.

Kenapa perkara ini berlaku? Kita review sejarah lihat apa yang telah terjadi...


Dato' Sri Onn bin Dato' Jaafar pengasas UMNO bersama Tan Sri Muhammad Noah bin Omar telah mengasaskan UMNO di Istana Johor pada 1946.

Onn Jaafar adalah bapa PM ke 3 Tun Hussein Onn, datuk kepada DS Hishamuddin Hussein. Muhammad Noah Omar adalah bapa mertua PM ke 2 Tun Razak dan PM ke 3 Tun Hussein, datuk kepada PM ke 6 DS Najib dan DS Hishamuddin.

Onn Jaafar dibesarkan di Istana Johor, anak angkat Sultan Johor namun kritikan beliau kepada Sultan Johor membuatkan beliau dibuang daerah ke Singapura.

Bila Onn Jaafar menjadi MB seperti bapanya , beliau lebih banyak memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu (UMNO) hinggakan Sultan Johor menegur beliau supaya fokus kepada bangsa Johor.

Onn Jaafar akhirnya menjadi Presiden UMNO yang pertama tetapi tidak lama oleh kerana usul pandangan beliau yang advance mendahului zaman mahu buka keahlian UMNO kepada orang bukan Melayu ditentang oleh majoriti pemimpin dan ahli UMNO menyebabkan beliau keluar dari UMNO.

Onn Jaafar pemimpin politik UMNO bangsa Johor tidak berjaya menjadi Perdana Menteri kerana mempertahankan pemikiran politik kepercayaannya. Muncul Tunku Abdul Rahman bangsa Kedah menjadi Presiden UMNO dan PM pertama Malaysia.

Tun Dr Ismail bin Dato' Abdul Rahman seorang lagi pemimpin UMNO bangsa Johor yang hebat. Beliau dan Tan Sri Muhammad Noah Omar adalah dari keluarga aristokrat Muar.

Berasal dari keturunan Raja Melayu Bugis Campa yang terkenal di Padang Muar sejak dari Kesultanan Melayu Melaka.

Tun Dr Ismail adalah seorang pemimpin yang tegas dan lebih Malaysia pemikiran dan tindaktanduknya. Pernah bersara dari menjadi Menteri kerana kecewa dengan Tindakan Tunku Abdul Rahman melepaskan Singapura selepas 1965.

Tun Dr Ismail kembali bersemangat selepas Tragedi 13 Mei untuk kembali dalam pentadbiran kerajaan - the man who saved Malaysia melalui Mageran.

Tun Abdullah Ahmad Badawi PM ke 5 sewaktu menjadi Setiausaha Mageran mengingatkan kembali betapa Tun Razak selalu pening kepala untuk melayan pandangan-pandang politik Tun Dr Ismail hingga banyak kali mesyuarat dilanjutkan bila berlaku perbezaan pendapat hanya untuk memuaskan hati Tun Dr. Ismail.

Tun Dr Ismail ditakuti oleh Tun Mahathir dan Tun Musa Hitam yang kedua pemimpin ini dianggap ultra. Kenyataan Tun Dr. Ismail:

"These ultras believe in the wild and fantastic theory of absolute dominion by one race over the other communities, regardless of the Constitution. ... Polarisation has taken place in Malaysian politics and the extreme racialists among the ruling party are making a desperate bid to topple the present leadership"

Tengku Razaleigh berkata orang Cina lebih percaya dan yakin kepada Tun Dr. Ismail dari Tun Razak yang lebih banyak melibatkan dengan hal orang Melayu dan luar bandar.

Tun Dr. Ismail juga bimbang dengan rancangan politik Tun Razak yang mahu menaikkan semula Tun Mahathir satu gerakan yang ditentang oleh Tun Dr. Ismail yang lebih prefer Tun Musa Hitam.

Serangan jantung dan kanser menyebabkan Tun Dr Ismail tidak dapat menjawat jawatan Perdana Menteri.

Namun Tun Razak melantik Tun Hussein Onn seorang lagi pemimpin UMNO bangsa Johor menjadi Timbalan Perdana Menteri yang akhir menjadi Perdana Menteri.

Tun Hussein Onn bersara selepas melantik Tun Mahathir dari bangsa Kedah mengenepikan Tun Ghaffar dan Tengku Razaleigh.

Tun Musa meletakkan jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1986, disebabkan percanggahan pendapat dengan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir terhadap dasar-dasar negara.

Sekali lagi pemimpim UMNO bangsa Johor tidak berupaya menjadi PM. Tun Musa Hitam cuba bersama Tengku Razaleigh untuk megubah kepimpinan UMNO tapi gagal.

Tan Sri Muhyiddin Yassin percaya kepada isu 1MDB versi Tun Mahathir. Bukan itu sahaja Muhyiddin Yassin berani secara sengaja mencabar DS Najib sebagai PM Kabinet Malaysia secara terbuka.

Ini bertentangan dengan prinsip collective responsibility kabinet Malaysia.

Mungkin dengan sokongan kumpulan Tun Mahathir dan beberapa orang Menteri dan MB menyebabkan TS Muhyiddin Yassin rela digugurkan oleh DS Najib.

DS Najib sebagi boss no 1 terpaksa menggugurkan Muhyiddin Yassin sebagai contoh dan teladan kepada mana-mana Menteri dan MB supaya mengikut arahan dan perancangannya bergerak dalam satu barisan yang jitu.

Soal samada Muhyiddin Yassin yang masih punya post Timbalan Presiden UMNO mahu mencabar kedudukan Presiden UMNO seperti Tun Musa Hitam hanya masa yang menentukan.

Kenapa DS Najib selepas menggugurkan TS Mahayuddin dan tidak melantik DS Hishamuddin Hussein seorang lagi pemimpin UMNO bangsa Johor untuk meredakan ketegangan UMNO bangsa Johor menjadi misteri.

Namun pelantikan pemimpin UMNO Johor yang lebih muda seperti Azalina dan Nur Jazlan menjadi Menteri itu tanda DS Najib tidak diskriminasi kepada pemimpin UMNO Bangsa Johor.

Apa yang WZWH review sejarah terdapat sumpahan politik pemimpin UMNO bangsa Johor. Kenapa?

Pemimpin UMNO bangsa Johor bila percaya kepada satu jenis pemikiran akan mempertahankan pandangan politik mereka tidak kira apa kos. Sejarah membuktikan mereka boleh pergi lebih extreme bila pada tahun 1940an Geng Kumpulan 7 yang menuntut Sultan Ibrahim meletak jawatan sebagai Sultan Johor kerana menandatangani persetujuan penubuhan Malayan Union 1946 yang bertentangan dengan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895.

Terpulang kepada pemimpin-pemimpin UMNO bangsa Johor untuk berusaha menghapuskan sumpahan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO bangsa Johor akan berubah bila mereka lebih faham apakah definasi Bangsa Johor yang sebenarnya yang lebih luas dan universal.

Sehingga hari ini mereka tidak faham apa erti Bangsa Johor yang sebenar!

No comments:

Post a Comment