Monday, April 15, 2013

Badut-Badut Demokrasi

PARTI politik dan manifesto adalah dua perkara yang tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ini kerana kandungan manifesto itulah yang akan menjadi penanda aras untuk para pengundi dalam memilih parti mana yang boleh membawa harapan dan kepercayaan rakyat.

Bagaimanapun ketika pilihan raya, ia bukanlah masa yang sesuai untuk membuat eksperimen parti politik manakah yang sesuai hanya kerana terpengaruh dengan manifesto yang dijanjikan.

Ini kerana ia melibatkan soal masa depan negara dan rakyat maka jika tersilap memilih maka kesan yang timbul pastinya bukannya sedikit.

Kita juga tidak mahu tertipu dengan pelbagai janji dalam manifesto yang adakalanya tidak sesuai atau mampu dipenuhi.

Apa yang penting rakyat perlu memilih parti politik yang tidak hanya pandai bermain dengan janji selain mereka perlu yakin bahawa parti yang dipilih itu perlulah mempunyai integriti serta dipimpin oleh pemimpin yang bukan sahaja bersih tetapi perlu dilihat bersih.

Pancawarna minggu ini melihat kepada beberapa manifesto pilihan raya parti politik di luar negara yang bukan sahaja pelik tetapi jauh menyimpang dari apa yang sepatutnya.

Ini kerana di kalangan parti-parti yang dinyatakan ada yang sekadar menyertai pilihan raya dan membuat manifesto sebagai bahan jenaka dan humor satira politik.

Bagaimanapun ada antara parti politik itu ditubuhkan atas tujuan politik tetapi kemudian jauh terpesong sehingga membawa kesan yang buruk sehingga merosakkan nilai sosial dan keagamaan masyarakat.

Ternyata parti sebegini bukannya memperjuangkan hak dan tuntutan rakyat tetapi lebih kepada memuaskan nafsu dan keinginan manusia yang senantiasa tidak terbatas.

Akhirnya yang binasa adalah rakyat sendiri hanya kerana terpengaruh dengan janji dan manifesto parti politik yang dangkal.

Oleh : Hafizahril Hamid

No comments:

Post a Comment