Friday, July 15, 2011

Sedih Bukan Islam Perguna Hadis

ADA dua isu yang menarik perhatian masyarakat Islam di negara ini. Pertama, apabila ayat al-Quran dan hadis dieksploitasikan oleh pemimpin bukan Muslim dalam usaha memperluaskan pengaruh dan kedua, apabila pemimpin bukan Muslim yang pernah mengetuai Inter Religous Council (IRC/IFC) dan kini mengetuai gerakan pembangkang yang dibelakangnya majoriti Muslim.

Isu yang diberi perhatian serius adalah isu penggunaan ayat al-Quran dan hadis yang disalah guna kalangan bukan Muslim. Saya percaya umat Islam di negara ini amat kecewa apabila pemimpin pembangkang, daripada kalangan bukan Muslim berani bertindak jauh melampaui batas apabila mengheret agama bagi tujuan menagih sokongan dalam pasaran politik di negara ini. Kita percaya bahawa strategi yang diguna pakai oleh kumpulan ini berasaskan satu matlamat iaitu menarik sokongan Melayu melalui kaedah pendekatan ‘memukau’ mereka dari segi agama. Kalangan bukan Muslim ini mula memetik hadis Rasulullah SAW dalam penghujahan politik yang kononnya untuk memberi gambaran kepada umum bahawa mereka memahami Islam. Bahkan ada kalangan mereka berselindung di sebalik ‘pakatan bersama’ ini menggunakan ayat suci al-Quran sebagai bahan gimik bertujuan menarik perhatian Melayu.

Kita bimbang kalau budaya ini tidak dibendung nescaya dalam jangka masa panjang ummah akan mengalami kesan tidak dijangkakan. Amalan memetik hadis dan membaca ayat al-Quran menjadi budaya baru kepada ahli politik bukan Muslim ini tanpa kawalan bagi menghalangnya yang patut disegerakan.

Jangan sampai pesanan orang tua kita dulu ‘sudah terhantuk baru terngadah’ menjadi kenyataan.

Sepatutnya kita bersedia melakukan sesuatu sebelum terlambat seperti yang digariskan agama. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan apabila kamu melihat orang memperolokkan ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan lain. Dan jika syaitan menjadikan kamu lupa (akan larangan ini), maka janganlah kamu duduk bersama orang zalim itu sesudah teringat (akan larangan itu). – (Surah al-An’am, ayat 68).

Sikap golongan tertentu yang berani mengambil risiko jangka panjang dengan memberi peluang kepada mereka atas ‘semangat persahabatan setia’ amat dikesalkan oleh masyarakat Islam.

Amran Zakaria-bharian

1 comment:

  1. Lagi sedih tengok orang2 islam yng tak guna al quran dan hadith.....

    ReplyDelete