Friday, October 14, 2016

Lima Perbezaan Antara Nafsu & Cinta

CINTA dan nafsu, perbezaan dasar antara kedua hal itu dapat dijelaskan sebagai makan ais krim dan gooseberry. Ais krim menarik perhatian dengan cepat dan rasa manisnya membawa anda ke tempat jauh.

Sedangkan gooseberry, pahit di awal tapi meninggalkan rasa manis di belakang. Sementara ais krim tidak sihat, gooseberry sangat sihat.

Jadi , nafsu seperti ais krim dan cinta lebih seperti gooseberry . Cinta dan nafsu adalah perasaan yang kuat kepada orang lain, namun dua hal ini sering tertukar satu sama lain. Nafsu adalah perasaan sesaat, sedangkan cinta kekal.

Ada perbezaan antara cinta dan nafsu , lima di antaranya adalah sebagai berikut...

Ghairah dan kasih sayang
Ghairah adalah sifat dasar nafsu. Anda hanya tertarik satu sama lain tanpa perasaan yang kuat dari hati. Nafsu hanya kecenderungan seksual atau minat yang dirasa oleh anda untuk pasangan . Nafsu hanya ada ketika hubungan anda masih segar dan dan layu selepas itu. Kasih sayang adalah asas di mana cinta berkembang . Oleh kerana itu, ada banyak tanah untuk cinta tumbuh . Hal ini sengit dan semakin kuat seiring berjalannya waktu.

Dangkal dan dewasa
Tidak diragukan lagi bahawa nafsu bersifat cetek kerana hanya didasarkan pada saat ini , daya tarik dan kesenangan sesaat. Ini adalah perasaan delusional yang membuat anda ingin lebih tanpa banyak berfikir . Pada masa yang sama, cinta adalah perasaan yang lebih matang. Anda mengerti dengan jelas apa yang baik dan apa yang buruk, serta akhirnya memberi anda kebahagiaan. Semua tentang masa depan , keselamatan, dan kebahagiaan. Ketika sedang jatuh cinta, anda siap memberi tanpa mengharapkan ganjaran apa pun.

Obsesi dan komitmen
Obsesi adalah kata yang tepat untuk menjelaskan nafsu. Ini hanya naksir atau keinginan fizikal terhadap orang lain. Jika anda tidak mendapatkannya, kemarahan dan kecemburuan akan muncul. Cinta adalah perasaan yang berlawanan dengan nafsu. Seseorang akan bersabar dan bersedia untuk menerima cabaran yang muncul. Orang yang jatuh cinta akan berusaha menyelesaikan konflik daripada menyerah . Jadi , selalu ada rasa memiliki dan komitmen dalam cinta , perkara yang tidak pernah boleh diharapkan daripada nafsu.

Keselamatan dan ketidakamanan
Ada rasa aman yang sangat besar jika anda sedang jatuh cinta. Hal ini kerana anda tahu , apa pun yang terjadi orang lain tidak akan meninggalkan anda di belakang. Tetapi jika hanya bernafsu , anda sentiasa merasa tidak selamat ini menjulang tinggi , merasa akan kehilangan pasangan atau pasangan mungkin berpaling atau sulit.
Indah dan menakutkan
Cinta tidak diragukan lagi perasaan yang indah dan sihat. Keindahan cinta berasal dari fakta bahawa ada penerimaan secara dewasa akan ketidaksempurnaan orang lain. Anda diterima apa adanya dan itu adalah hal yang hebat. Di sisi lain , nafsu menakutkan kerana tidak ada komitmen dan anda sentiasa cemas tentang ketulusan orang lain. Juga dalam nafsu anda cenderung hanya memikirkan diri sendiri. Anda ingin pasangan menjadi seperti yang anda inginkan dan hasilnya tidak pernah boleh mulus.-Anonymous

No comments:

Post a Comment