Saturday, October 8, 2016

Apabila kita Malu Dengan Wajah Kita Sendiri.....

Iklan berbahasa Inggeris akibat ketirisan dalam PBT?
KUALA LUMPUR - Kebanjiran papan tanda dalam bahasa Inggeris yang tidak mematuhi Undang-undang Kecil Iklan (Wilayah Persekutuan) 1982 pindaan 2002 berkemungkinan besar disebabkan oleh ketirisan dalam kalangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara, Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong berkata, PBT merupakan organisasi bertanggungjawab meluluskan iklan dan sepatutnya lebih tegas dalam penggunaan bahasa Melayu di iklan seperti digariskan dalam undang-undang tersebut.

“Persoalannya, mengapa syarikat bebas membuat iklan yang besar sebab kita tahu semua iklan yang menyalahi penggunaan bahasa boleh disaman oleh PBT, malah iklan tersebut perlu diturunkan serta-merta,

“Situasi yang berlaku sekarang adalah banyak syarikat berani menggantung iklan sambil pada iklan tersebut terdapat nama PBT yang meluluskannya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas titah Sultan Perak, Sultan Nazrin yang berdukacita dengan sikap segelintir PBT dan syarikat besar yang tidak menghormati bahasa Melayu.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Tetap Bahasa Melayu Kementerian Pendidikan, Prof. Emeritus Dr. Hashim Musa berkata, peranan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) harus ditonjolkan menerusi satu akta yang mewajibkan setiap PBT merujuk kepadanya sebelum memberikan kelulusan iklan.

“Sebelum ini, tiada akta yang ditetapkan sehingga banyak PBT tidak mengambil serius aspek kebahasaan di dalam iklan dan secara tidak langsung kesilapan mereka menyebabkan kecelaruan bahasa kebangsaan.

“DBP adalah agensi yang perlu bertanggungjawab dalam isu ini dan semua tindakan yang akan dilakukan perlu selaras dengan undang-undang yang ditetapkan dalam akta yang akan diwujudkan kelak,” katanya

Ketua Sekolah Warisan dan Peradaban Universiti Islam Malaysia (UIM) Prof. Tan Sri Dr, Abdul Latiff Abu Bakar pula berkata, sikap tidak hormat terhadap bahasa Melayu dan kurang pengawasan dan penguatkuasaan PBT adalah punca bahasa tersebut makin menghilang di negara ini.

Beliau yang juga Ahli Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) berkata, sikap kurang yakin terhadap bahasa Melayu menyebabkan negara kita tidak dapat mencontohi Jepun, China, Jerman dan beberapa negara di Eropah yang terus pesat membangun dengan hanya menggunakan bahasa ibunda mereka.

“Apa yang penting adalah kualiti perkhidmatan dan mutu barangan. Jika mahukan juga bahasa Inggeris di papan tanda, syarikat boleh letakkannya dalam saiz kecil selepas bahasa Melayu,” jelasnya. - utusan online

No comments:

Post a Comment