nuffnang

Monday, May 9, 2011

Melupakan Bekas Kekasih

MELUPAKAN seseorang yang pernah anda kasihi memang tidak semudah membalikkan telapak tangan. Terutama jika dia masih dalam lingkup kehidupan yang sama dengan anda, contohnya dipersekitaran kerja. Anda pun beberapa kali harus berhadapan dengannya di kantin atau dimana saja yang hanya membuat hati berasa canggung.


Dengan menyisihkan segenap tenaga, masa dan ketenangan diri, luka batin memang akan sembuh dengan sendirinya dan langkah anda pun dapat semakin ringan untuk siap bertemu dengan seseorang yang baru.

Putuskan hubungan dengan bekas kekasih
Hingga proses kesembuhan batin, usahakan atau putuskan hubungan apapun dengannya. Cara yang boleh anda lakukan adalah menghapuskan nombor dan alamat e-mel di telefon atau tidak menghabiskan masa dengan teman-temannya dan jangan mengharapkan untuk berteman dengannya semenjak anda dan dia memutuskan hubungan.

Lakukan apa yang anda sukai
Isi kekosongan dengan melakukan aktiviti yang belum pernah anda lakukan ketika masih bersama sidia. Buat senarai aktiviti yang mendatangkan kegembiraan bagi anda selama seminggu penuh.

Ingat hubungan ini telah berakhir
Sangat sering terjadi kita mengingati kebaikan bekas kekasih dan menganggap keputusan ini salah. Berhenti dan ingatkan diri anda bahawa hubungan ini telah benar-benar telah berakhir. Bila perlu, tulis di tempat-tempat yang sering anda lewati. Buat senarai keburukan sidia untuk melihat bahawa keputusan ini yang terbaik. Jika rasa rindu dan perasaan ingin menelefon sidia muncul tiba-tiba, sebaiknya anda menelefon keluarganya saja.

Belajar dari masa lalu
Ketahui apa yang membuat hubungan yang lalu gagal, dan bagaimana agar hubungan yang selanjutnya dapat lebih baik. Tuliskan apa yang anda inginkan dari seorang kekasih ideal, dari kebaikan mahupun wajahnya yang menawan, jangan menuliskan sesuatu impian yang berlebihan dan tolol. Tapi jangan menyekat diri anda untuk berkenalan dengan seseorang yang bukan jenis ideal seperti yang diimpikan oleh anda. Yakinlah suatu hari, orang yang tepat akan muncul di hadapan anda. 

Anonymous

            

No comments:

Post a Comment