Friday, February 5, 2016

Guna Ilmu Hitam 
Hapus Boko Haram

Bimbang dengan ancaman yang diakibatkan oleh kumpulan militan Boko Haram, kerajaan Cameroon dilapor telah bersetuju untuk menggunakan ilmu hitam dalam perang melawan keganasan di negara ini.

Portal Today melaporkan, langkah itu hanya diketahui berikutan rentetan tweet yang dibuat wartawan Cameroon, Bisong Etahoben, yang memetik kenyataan seorang gabenor di sebuah wilayah di timur negara ini.

Etahoben dalam tweetnya memaklumkan, gabenor wilayah Far North, Midjiyawa Bakari telah mengusulkan kepada Presiden, Paul Biya supaya menggunakan sihir bagi menghapuskan Boko Haram.

Wartawan siasatan antarabangsa itu dalam tweet kelmarin yang menggunakan nama pengguna @ChiefBisongEta1 memetik kenya­taan Bakari yang mengesahkan arahan berkenaan.

“Ketua negara ini mahu pendekatan ilmu hitam disertakan dalam usaha memerangi Boko Ha­ram,’’ jelas tweet itu.

Walaupun tiada pengesahan rasmi berhubung arahan itu, kerajaan Cameroon minggu lalu mengumumkan penutupan kebanyakan pasar di sempadan negara ini dengan Nigeria ekoran serangan baru-baru ini.

Bakari berkata, keputusan menutup pasar dibuat atas faktor ke­selamatan selepas empat pengebom berani mati yang menyerang daerah Bodo baru-baru ini men­yamar sebagai peniaga dengan menyembunyikan bahan letupan dalam bungkusan sayur yang hendak dijual. -  utusan

No comments:

Post a Comment