Ada Pihak Sedia Biaya Jokari Link
KULAIJAYA - Walaupun gabungan jambatan-terowong dasar laut 'Johor-Karimun-Riau
Link' (JOKARI) masih di peringkat cadangan, namun telah ada pihak yang tampil
untuk membiayai pembinaannya yang menelan belanja RM8 bilion.
Dekan
Penyelidikan Bersekutu Pembinaan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Dr
Mohd Zaimi Abdul Majid, yang mencadangkan pembinaan JOKARI Link itu, berkata
pembiaya telah bersetuju untuk melabur dalam projek itu.
"Kita telah pun
mengemukakan kertas cadangan kepada pihak pembiaya dan reaksi mereka adalah
positif untuk membiayai pembinaan JOKARI Link. Jikalau kedua-dua negara
(Malaysia dan Indonesia) menyokong projek ini, ia akan menjadi realiti," katanya
kepada Bernama dalam temuramah baru-baru ini.
JOKARI Link, katanya,
melibatkan pembinaan jambatan sepanjang 5 km yang menghubungkan Kukup, Pontian
ke pulau buatan manusia yang terletak di perairan antarabangsa di Selat
Melaka.
Menurut Dr Mohd Zaimi, pihaknya mencadangkan pembinaan terowong
dasar laut sepanjang 13 km bagi menghubungkan pulau buatan manusia itu ke Pulau
Karimun Kecil, Riau, Indonesia.
"JOKARI Link boleh disiapkan dalam tempoh
tujuh tahun," katanya.
Beliau yang enggan mendedahkan identiti pembiaya
itu berkata mereka telah melakukan kajian aspek pulangan pelaburan dan
menjangkakan tempoh antara 15 hingga 16 tahun untuk memperoleh kembali modal
pelaburan.
Jika pembinaan JOKARI Link memperoleh lampu hijau daripada
kedua-dua negara, Dr Mohd Zaimi meramalkan Malaysia dan Indonesia akan menerima
kesan limpahan ekonomi yang besar.
"Johor akan menerima kebanjiran
industri hiliran berasaskan minyak, gas, arang batu serta batu granit
memandangkan Riau merupakan antara negeri pengeluar terbesar komoditi-komoditi
terbabit di Indonesia," katanya, sambil menambah Johor akan memperoleh kemudahan
mendapatkan sumber tenaga kerja.
Beliau berkata kajiannya menunjukkan
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara akan melonjak beberapa peratus
berikutan aktiviti ekonomi yang dijana hasil kewujudan JOKARI
Link.
Menurut Dr Mohd Zaimi, beliau telah ke Tanjung Balai, Karimun
bertemu kepimpinan Kepulauan Riau dan Ketua Pengarah Departemen Transportasi,
Indonesia yang menyambut baik pembinaan JOKARI Link itu.
Beliau juga akan
ke Jakarta Ogos ini untuk mengadakan perbincangan lanjut dengan pemerintah
pusat, selain membentangkan cadangan projek itu kepada kerajaan negeri
Johor.
Cadangan pembinaan JOKARI Link juga akan dikemukakan kepada Unit
Kerjasama Awam-Swasta (UKAS) Jabatan Perdana Menteri, kata Dr Mohd
Zaimi.
Katanya pembinaan JOKARI Link jika mendapat restu kedua-dua negara
akan mengikut model dan teknologi pembinaan Jambatan Oresund yang menghubungkan
Copenhagen, Denmark dengan Malmo, Sweden.
Jambatan Oresund, kata Profesor
di Fakulti Kejuruteraan Sivil, UTM itu, turut menggabungkan pembinaan jambatan
dan terowong dasar laut.
"JOKARI Link perlu memiliki terowong dasar laut
kerana kita tidak mahu mengganggu perjalanan kira-kira 50,000 pelbagai jenis
kapal yang berulang-alik menggunakan Selat Melaka setiap tahun,"
katanya.
Dr Mohd Zaimi juga mendedahkan, dua syarikat kejuruteraan
antarabangsa dari Korea Selatan dan Perancis telah berhubung dengannya baru-baru
ini menyatakan minat untuk terlibat sama dalam pembinaan JOKARI
Link.
Syarikat kejuruteraan dari Korea Selatan itu, katanya,
bertanggungjawab membina Busan-Geogje Fixed Link yang juga menggabungkan
pembinaan jambatan dan terowong dasar laut.
Katanya kedua-dua syarikat
itu memiliki teknologi 'Immersed Tunnel' yang dicadangkan untuk digunakan di
JOKARI Link, berikutan kos pembinaannya yang lebih murah berbanding 'Boring
Tunnel.' - Bernama
No comments:
Post a Comment