Friday, November 30, 2012

Analisis: Siapa Menang, Siapa Kalah Di Gaza

SEPERTI debu yang berterbangan di atas bumi Gaza dan Israel sejak gencatan senjata diistiharkan Rabu lalu, penganalisis telah mula membuat penilaian untuk menentukan siapa yang menang dan kalah daripada konflik itu. Bagaimana untuk membuat perbandingan yang melibatkan pemain utama di rantau ini?

Israel: Konflik ini dianggap sebagai satu kemenangan ujar Perdana Menterinya, Benjamin Netanyahu, seperti yang dilaporkan oleh wartawan CNN, Paula Newton. "Hanya beberapa bulan sebelum pilihan raya, kerajaan Netanyahu menyasarkan serangan dan membunuh pemimpin utama tentera Hamas, Ahmed al-Jaabari.

Selain itu, beratus-ratus serangan udara turut dilancarkan ke atas Gaza. Bagi Netanyahu kemenangan sebenar adalah apabila Kubah Besi yang dibiayai oleh Amerika Syarikat (AS) berjaya menepis berpuluh-puluh roket Hamas dari mengenai orang awam Israel."

Tentera Israel sendiri berkata, intensiti serangan udara ke atas Gaza dibuat bagi menjejaskan keupayaan serangan Hamas. Sepanjang konflik lapan hari itu, Angkatan Pertahanan Israel (IDF) telah menggunakan sekitar 12,000 roket.

Serangan itu dikatakan untuk memusnahkan senjata dan terowong Hamas yang dikatakan akan digunakan untuk menyeludup senjata.

Tetapi beberapa penganalisis pula mempersoalkan sama ada kematian Ahmed benar-benar memberi manfaat kepada Israel. Elizabeth O'Bagy, yang berpangkalan di Institut Kajian Perang Washington memberitahu CNN, beliau percaya ia sebenarnya satu kesilapan. "Ia akan membawa kepada proliferasi kumpulan pelampau (di Gaza) berikutan kurangnya kawalan ke atas serangan roket dan peningkatan dalam keganasan terhadap Israel."

Sebelum ini, Ahmed didakwa mengawal 'militan', kata Jon Alterman dari Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa yang berpusat di Washington. "Ada orang berada di penjara Hamas untuk melancarkan roket pada waktu yang salah dan Ahmed adalah salah seorang lelaki yang meletakkan mereka dalam penjara. Sekarang apabila seseorang memutuskan untuk mengambil tindakan, mereka boleh berbuat demikian.”

Latar belakang konflik mula berlaku di rantau itu kini telah banyak berubah sejak keganasan terakhir yang berlaku pada 2008 hingga 2009. Lapor wartawan The Telegraph UK, Richard Spencer, Spring Arab telah merubah keadaan yang ketara bagi Israel: "Sebaik sahaja ia mampu berundur ke kedudukan lalai menggunakan kekerasan dalam pertahanan sendiri, pemerintah diktator Arab pula berhadapan dengan keadaan berbelah- bahagi - dalam retorik mereka, sekurang-kurangnya, walaupun tindakan mereka sering gagal untuk berlawanan."

"Sekarang Israel mempunyai asas politik yang lebih jika dibahagikan dengan meluas berbanding sebelum ini dan terdapat yang mendalam tidak selesa tentang dasar, menyebabkan jiran-jirannya lebih pluralis.

Hamas mempunyai sekutu demokratik baru di luar negara, dalam banyak kes bersekutu dengan AS - Mesir, Turki dan Qatar dilihat lebih menonjol di kalangan mereka.”

Malahan, sebelum gencatan senjata diisytiharkan: "Di manakah kedudukan Israel? Ringkasnya, dikala Israel bangga dengan kekuatan ketenteraannya, mereka sebenarnya lemah dalam kedudukan politik sejak 2009 lagi."

"Seluruh dunia Arab benci pendekatan Israel terhadap rakyat Palestin. Dalam pada itu, beberapa pemimpin negara Arab sebelum ini juga kebanyakannya terdiri daripada seorang diktator dan mampu mengambil tindakan yang berani dan tegas. Kini semua itu sudah tidak ada apa-apa lagi. Sebaik pasca baru Arab Spring yang dipilih secara demokratik, pemimpin sedia ada hanya menunggu peluang."

Hamas: Menurut beberapa pemerhati, walaupun kematian dan kemusnahan meningkat di Gaza, tetapi pergerakan politik Islamis yang memerintah wilayah kecil itu telah mula muncul sebaik gencatan senjata diumumkan.

"Hamas telah muncul lebih kuat dan berjaya mengawal Gaza,” kata seorang ulama Timur Tengah di Woodrow Wilson Center, Harun David Miller.

Di mata ramai orang Palestin, pemimpin militan Gaza bertindak lebih berani daripada Israel dengan menembak roket ke jarak lebih jauh berbanding sebelum ini. Dan, mereka boleh berjaya mendapatkan kelonggaran sekatan ekonomi terhadap Gaza jika perjanjian lebih menyeluruh boleh dicapai.

"Lihatlah apa yang telah mereka dicapai; mereka, bukannya (Presiden Mahmoud) Abbas, tetapi berjaya meletakkan isu Palestin kembali di peringkat antarabangsa," kata Miller.

Fatah: Pihak Berkuasa Palestin, Mahmoud dan puak Fatah yang mentadbir Tebing Barat telah banyak kerugian dalam konflik ini. "Dia sepatutnya menjadi broker keamanan yang akhirnya boleh menjalinkan perjanjian baru dengan Israel. Sekarang dia tidak boleh mendakwa rakyat Palestin dan telah menunjukkan bahawa dia tidak mempunyai kredibiliti menguruskan Hamas."

Sementara itu, Naib Presiden Kajian Dasar Luar dan Pertahanan AS, Danielle Pletka berkata, Hamas tidak cuba untuk memusnahkan negara Israel. "Sebaliknya, ia adalah untuk mendapatkan kelebihan dalam pertempuran yang tidak berkesudahan dan usaha Fatah menstabilkan politik Palestin melalui revolusi Islam di dunia Arab masih ketinggalan. Itu tidak akan berlaku sama sekali.

"Presiden Mesir, Mohammed Morsi dan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan sanggup memberikan sokongan retorik dan mengadakan lawatan ke Gaza, tetapi mereka tidak akan melakukan apa-apa kepada rakyat Palestin kerana sebenarnya mereka tidak peduli terhadap nasib orang Palestin dan hanya memandang tinggi kepada Eropah dan AS."

Mesir: Mohammed jelas memandang ringan perkara itu kerana lebih mementingkan persaingan, termasuk orang-orang di negaranya sendiri. Namun, Hamas telah muncul lebih kuat, dan berjaya mengawal Gaza dan telah mendapat legitimasi lebih mendalam.

"Bagi orang awam di Mesir, presiden negara itu dilihat sebagai pemimpin yang lemah," kata Miller.

Bagaimanapun, Mohammed membuktikan dia mempunyai kemampuan yang diperlukan untuk membawa Hamas ke meja rundingan dan mendesak pemimpin lain untuk bersetuju dengan gencatan senjata.

"Hamas mendengar nasihat Mohammed," kata profesor dari Jabatan Pengajian Timur Tengah dan Hubungan Antarabangsa, London School of Economics, Fawaz Gerges. Gerges memberitahu CNN bahawa semua rundingan itu masih berterusan. "Hamas memandang tinggi Mesir sekarang, pada peringkat ini khususnya, dan kerana itulah Mesir telah muncul sebagai negeri yang paling penting yang membabitkan hubungan Hamas dan Gaza." Peranan Mesir dalam rundingan adalah "penting," katanya.

Iran: Program nuklear republik Islam itu adalah salah satu punca konflik, demiian menurut kolumnis Hal Ehwal Dunia, Ghitis Frida. "Iran dan program nuklearnya juga memainkan peranan psikologi yang berkuasa, sebagai pemerhati dan peserta, persamaan di antara konflik terbaru Israel-Hamas dan kemungkinan berlaku perang di mana Iran akan berdiri menentang AS atau Israel, dan mungkin lain sekutu Nato."

"Sedikit kemusykilan timbul apabila Israel menerima sokongan padu daripada Presiden AS, Barack Obama - yang telah berulang kali menyatakan 'kami menyokong sepenuhnya hak Israel untuk mempertahankan dirinya daripada peluru berpandu yang dihujani ke rumah-rumah rakyat' serta dari negara-negara termasuk United Kingdom (UK), Jerman, Kanada, Australia, Belanda dan lain-lain.

Ketika Israel melihat roket yang dilancarkan dari Gaza, terdetik di hati mereka bahawa satu hari roket tersebut boleh membawa bahan nuklear." Tetapi campur tangan Iran dikatakan telah lemah selepas episod Kubah Besi Israel ditembak ratusan peluru berpandu.

Walaupun Israel sentiasa menuduh Iran menyeludup senjata kepada Hamas melalui sempadan Mesir, hari ini Iran mengesahkan tuduhan itu.

"Gaza merupakan kawasan yang dikepung, jadi kita tidak boleh membantu mereka. Peluru berpandu The Fajr-5 tidak dihantar dari Iran. Tetapi teknologinya telah telah dipindahkan ke sana dan yang sedang dihasilkan dengan cepat," ujar Ketua Pengawal Revolusi Iran, Mohamed Ali Jafari, yang dipetik sebagai berkata kepada agensi berita Iran ISNA.

No comments:

Post a Comment