Tuesday, November 27, 2012

Katakan I Love You Setiap Hari

Menyampaikan rasa sayang merupakan hal yang cukup penting bagi setiap pasangan. Hal ini tidak hanya penting bagi pasangan yang belum berkahwin tetapi juga penting bagi mereka yang sudah mengharungi hidup berumah tangga.

Mengatakan "I love you" menjadi salah satu alternatif guna mengungkapkan perasaan cinta. Kata ajaib tersebut kadang-kadang menjadi kesan tersendiri bagi sebahagian besar orang.

Kata-kata tersebut pun tidak hanya dapat disampaikan kepada pasangan tetapi pada orang - orang tersayang di sekitar kita.

Dalam menyampaikan rasa sayang perlu di perhatikan beberapa perkara penting yang akan memberikan kesan baik bagi orang tersayang.

Katakan "I Love You" dengan Spontan
Membiasakan diri untuk mengucapkan rasa sayang menjadi hal yang penting untuk menguatkan ikatan perasaan.

Ungkapkan secara spontan bila-bila masa dengan pelbagai cara sama ada secara verbal mahupun nonverbal. Dengan demikian ungkapan tersebut menjadi sebuah kebiasaan yang memberi kesan baik.

Katakan "I Love You" dengan cara Nonverbal
Selain dengan kalimat "I love you" atau "aku sayang kamu", perasaan sayang dapat didedahkan secara nonverbal.

Pendedahan secara non verbal menjadi alternatif lain yang memberikan kesan luar biasa, misalnya dengan memberikan coklat, makanan kesukaan, atau apa pun yang disukai oleh pasangan sebagai sebuah kejutan yang tidak disangka-sangka.

Cara ini menjadi salah satu cara yang berkesan mendedahkan sayang dan cinta tanpa terkesan berlebihan dan kampungan.

Perhatikan kehebatan dalam Mengucapkan "I Love You"
Mengungkapkan rasa sayang secara spontan dan menjadi kebiasaan sehari-hari memang perlu, namun perlu diperhatikan pula pada kesesuaianya.

Elakkan mengungkapkannya secara berlebihan dan dengan cara yang sama terus menerus.

Selain kebosanan yang akan melanda orang tersayang, kadang-kadang perasaan muak boleh timbul. Untuk itulah, pendedahan rasa sayang secara kreatif dan berbeza dengan kegigihan yang tidak terlalu tinggi boleh menjadi penyelesaian.

Katakan di Waktu yang Tepat
Katakan dan ungkapkan perasaan cinta atau sayang kita di waktu yang tepat seperti ketika akan tidur atau bangun tidur, ketika pasangan atau orang tersayang melakukan sesuatu untuk kita seperti menghantar kita pulang, ketika akan bepergian atau berpisah, dan sebagainya.

Bahasa Tubuh yang Menyokong
Mengungkapkan rasa sayang kepada orang tersayang perlu diikuti oleh bahasa tubuh yang sesuai, seperti pandangan mata.

Pandangan mata menandakan kesungguhan kita terhadap apa yang kita katakan dan cara kita menghargai lawan berbicara. Selain itu, bahasa tubuh seperti pelukan dan ciuman dapat menjadi bahasa tubuh yang menyokong.

Ungkapkan dengan Cara Unik dan tak Terduga
Mengungkapkan cinta dan rasa sayang dengan cara yang unik akan membuat maknanya disampaikan dengan lebih mengena.

Salah satunya ialah dengan memasak makanan kesukaannya sebagai sebuah kejutan di saat yang tak terduga atau memberikan CD atau DVD berisi kumpulan lagu-lagu kegemarannya dan sebagainya. Sedikit kreativiti akan mampu membuat hatinya meleleh.

Anonymous

No comments:

Post a Comment