nuffnang

Wednesday, August 1, 2012

Apa Sumbangan PAS Terhadap Negara?


Kalau PAS bertanya apakah yang dilakukan oleh UMNO untuk membangunkan Islam di Malaysia, jawapannya adalah perjuangan UMNO ke arah itu bermula sejak tuntutan kemerdekaan 1957 lagi.

Perkara penting yang ditekankan oleh UMNO semasa membentuk pakatan murni dengan kaum-kaum lain bagi kemerdekaan adalah Islam dijadikan agama rasmi negara. Perkara ini tidak ada kompromi, walaupun pihak penjajah tidak begitu berkenan dengan syarat ini.

Perjuangan untuk membangunkan Islam oleh UMNO bermula lebih awal daripada perjuangan Islam ala-PAS oleh PAS. Kalau UMNO menjadikan Islam sebagai pra-syarat untuk berunding dengan kaum-kaum lain bagi kemerdekaan, tetapi PAS menjadikan Islam sebagai alat memuaskan nafsu kecewa Haji Ahmad Fuad yang tewas kepada Tunku Abdul Rahman dalam pemilihan Yang Dipertua UMNO.

Kalau UMNO memperjuangkan Islam sebagai agama rasmi negara, tetapi PAS memperjuangkan Islam untuk meruntuhkan teraju kepimpinan negara yang didominasikan oleh Melayu yang sudah tentunya Islam. PAS lebih rela menggilirkan jawatan Perdana Menteri dengan bukan-Islam asalkan cita-cita politik berlandaskan nafsu serakah mereka tercapai.

Janganlah PAS bertanya apakah yang telah dilakukan oleh UMNO untuk membangunkan Islam, sebaliknya bertanyalah apakah yang dilakukan oleh PAS sendiri ke arah itu di Kelantan. Kalau nak disebutkan rentetan usaha UMNO sejak 1957 bagi pembangunan Islam, jumlahnya terlalu banyak berbanding sekelumit usaha PAS.

Sebelum Dasar Ekonomi Baru (DEB), UMNO menubuhkan Lembaga Urusan Tabung Haji (LUTH), Perkim dan Felda, antara badan yang menekankan kepentingan umat Islam di negara ini. Semasa DEB, UMNO menubuhkan universiti-universiti – UKM – untuk memberi ruang lebih luas kepada generasi Melayu melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.

Bank Islam, UIA, ASN. ASB, IKIM, Pusat Islam – semuanya lahir dari idea kepimpinan UMNO. Mampukah pemimpin PAS merangka program-program sebesar ini?

Apakah dengan menyerahkan tanah Negeri Kelantan seluas 2,000 ekar kepada syarikat bukan-Melayu dari Singapura untuk ditanam kelapa sawit perlu terlalu dibanggakan oleh Nik Aziz dengan liputan akhbar yang meluas?.

Kalau nak dibandingkan dengan usaha Kerajaan Negeri lain yang membuka tanah berpuluh-puluh ribu ekar di Indonesia untuk tanaman kelapa sawit dengan pegangan 70 peratus kepentingan, Nik Aziz berbangga dengan kepentingan 30 peratus sedangkan syarikat asing memegang 70 peratus.

Tidak adakah syarikat-syarikat Melayu di Kelantan yang mampu membangunkan tanah kelapa sawit yang luasnya sekangkang kera itu?

Ketika UMNO memberikan bantuan kemanusiaan kepada sahabat-sahabat Islam yang menderita seperti di Bosnia, Kosovo dan Mindanau. PAS lebih banyak mempolitikkan isu ini. PAS buat ceramah semata-mata untuk mengutip wang bagi membiayai agenda politik sempit, dan tidak langsung prihatin untuk memberikan bantuan kepada rakyat menderita, khususnya di Kosovo.

PAS, lupakanlah cita-cita untuk menghancurkan politik orang Melayu, kerana cita-cita itu samalah dengan meletakkan Islam di paras yang hina suatu masa nanti. Jangan racuni fikiran generasi muda dengan idea-idea politik yang terpesong jauh daripada asas kekuatan sebenar politik orang Melayu yang berteraskan UMNO di negara ini.

Janganlah bermain api, kerana akhirnya orang Melayu akan sedar sejauh mana kejujuran politik tidak matang PAS.

Kredit Belantan.blogspot

2 comments:

  1. Boleh tanya sikit.Sejauh mana UMNO berjasa pada rakyat? Klu awak mempersoalkan apa sumbangan PAS, baik awak cek balik sapa yg memerintah sekarang. PAS ke UMNO?. Asal PAS nak lakukan sesuatu, org macam awak memperlekehkan kemampuan PAS. Apa ada pada UMNO? Ulama? Jauh la. Islamic? Lagi lah. Tapi dalam PAS ada ulama dan dan dalam tu ada ISLAM. Dan sewajarnya UMNO kena buktikan sesuatu dia buat untuk rakyat sbb dia tengah memerintah. Cuba bagi PAS memerintah, kita tengok apa yg dia boleh bagi. Awak kata byk sumbangan UMNO untuk rakyat? Kalau awak nak tau, tanda2 sebuah negara dipimpin oleh org yg akan menghancurkan negara ialah kadar sosial yg teruk. Buktinya sepanjang pemerintahan UMNO ( bagi saya dah terlalu lama ) pegangan agama org kita semakin hari semakin longgar. Awak solat 5 waktu? Awak pergi kuliah? Sy dulu org UMNO. Sejak PAS memerintah negeri saya, satu perubahan yg sy dpt rasakan ialah, sy makin dekat dengan Allah. Mana2 masjid yg dulunya sunyi dari kuliah dah ada kuliah. Ramai yg dah menutup aurat. Knp UMNO tolak laksanakan HUDUD? Sebab x de pakar? Sebab x sesuai? Jadi molek sangat la dikatakan UMNO tolak agama. Jelas kan? Nak amik agama amik semua bukan separuh2. N awak sebagai blogger, bertanggungjawab lah atas apa yg awak tulis. Kerana tulisan awak ni Allah akan hisab. Klu masih mempertikaikan apa sumbangan PAS, cek balik diri awk tu ek, Wassalam.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete