Tuesday, April 17, 2012

Payah Cari Suami Berkualiti

SAYA terima banyak e-mel menyokong pandangan Norazlinda minggu lalu yang mendakwa bahagia menjadi andartu. Ramai juga yang setuju dengan pandangannya kenapa wanita lebih senang jadi ibu tunggal. Antara yang mengirimkan e-mel, Zame.

''Secara jujur sebagai ayah kepada dua anak perempuan remaja, saya takut dengan perangai sesetengah remaja lelaki kini.

''Apabila terbaca luahan hati isteri yang teraniaya disebabkan angkara suami mereka, perkara pertama yang saya lakukan adalah berdoa kepada Allah agar anak-anak perempuan saya tidak bersuamikan lelaki jenis ini.

''Zaman sekarang bukan senang nak cari suami berkualiti. Namun itu bukan salah mereka semata-mata tetapi salah ibu bapa yang terlampau memanjakan mereka sehinggakan tidak tahu apa tugas, fungsi dan tanggungjawab sebenar seorang lelaki.

''Sebagai contoh, sejak sekolah lagi budak-budak lelaki diberikan telefon bimbit yang canggih-canggih, tak cukup itu, motosikal dan duit poket yang berlebihan. Bila ada telefon dan motor, top up dan minyak mestilah ibu bapa yang beri!

''Sepatutnya mereka diajar cara kumpul duit belanja sekolah yang kita beri atau duit raya, didik berjimat seawal usia atau latih mereka bekerja dengan ambil upah cuci kereta, bersihkan laman orang atau apa sahaja yang kita boleh awasi pergerakan mereka. Biar mereka belajar betapa susahnya cari duit.

''Kalau duduk kampung lagi senang dapat kerja. Boleh bantu ibu bapa jadi pembantu kedai, menoreh getah, jual buah pada musim buah, pembantu kantin, cuci pinggan atau apa saja kerja halal dan yang penting, kita ibu bapa boleh awasi mereka.

''Apabila mereka sedar betapa susah dan peritnya cari duit barulah mereka tahu menghargai setiap sen yang dibelanjakan. Sifat berjimat ini secara tidak langsung mendidik mereka jadi bertanggungjawab apabila dewasa.

''Masalahnya jika anak lelaki sentiasa dibantu, mereka jadi terlalu manja dan lebih teruk lagi apabila berkahwin.

''Kerana mereka tak pernah fikir tentang sewa rumah, bil elektrik, bil telefon, keperluan dapur dan kerja rumah. Saya percaya anak-anak lelaki jenis ini tidak akan ambil kisah tentang masalah tersebut sebab dari kecil semuanya sudah tersedia depan mata, jangan terkejut jika sudah bekerja dan berkahwin, mereka akan tetap minta duit ibu bapanya kerana nak senang.

''Pembaca boleh bayangkan anak-anak jenis ini jika telah beristeri nanti. Tentu kita juga tidak dipedulikan kebajikan dan kesihatan bila tua dan sakit nanti. Lebih sedih ada ibu bapa sanggup menyediakan segala-galanya supaya anak segera kahwin, daripada duit belanja hangus, barangan hantaran, cincin kahwin termasuk perbelanjaan kenduri.

Mudah''Si anak ini tidak akan menghargai nilai perkahwinan itu sebab segalanya dia dapat dengan mudah. Dia akan mengharapkan isteri membantu hidup selesa dan mewah. Jadilah dia suami tidak bertanggungjawab.

''Kerana itu saya berdoa agar anak-anak perempuan saya tidak mendapat jodoh lelaki seperti ini. Kepada Norazlinda dan gadis-gadis yang sependirian dengannya, banyak lagi perkara baik boleh dilakukan selain berkahwin. Jangan lagi terganggu dengan umpat keji saudara mara semata-mata kerana anda tidak berkahwin.

''Kepada suami berkualiti yang bekerja siang malam untuk menyara anak isteri terutama jika isteri tidak bekerja, syabas dan tahniah saya ucapkan. Andalah suami kelas A yang semakin sukar dicari.'' kata Zame memuji.

Efaal dalam e-melnya juga menyokong pandangan Norazlinda. Katanya dia menjadi satu-satunya tempat adik beradik mendapatkan pertolongan.

''Kehidupan saya yang stabil dan tidak berkahwin ini seolah-olah jadi sasaran adik beradik terutamanya yang telah berkahwin untuk dapatkan wang. Semuanya kerana suami masing-masing tidak mahu berusaha meningkatkan taraf hidup sendiri.

''Setiap kali ada masalah duit mereka jumpa saya untuk dapatkan bantuan. Pada pandangan saya, lelaki sekarang hanya tahu memenuhi nafsu mereka tetapi lari daripada tanggungjawab sebagai ketua keluarga.

''Kepada Norazlinda, usah pedulikan apa orang sekeliling kata. Sebenarnya mereka cemburu dengan kebahagiaan "perempuan melayu terakhir" seperti kita yang melayari hidup dengan penuh ketenangan,'' katanya.

Sementara itu Norhasanah dalam e-melnya membandingkan hidupnya dengan kawan baiknya yang dipaksa kahwin oleh keluarga. Akhirnya dia hidup menderita kerana terpaksa menanggung suami yang ada pelbagai masalah peribadi.

''Teman baik saya Mazmi terpaksa berkahwin setelah dua kali dilangkah bendul oleh adik perempuannya. Dia dituduh terlalu memilih suami, akhirnya berkahwin dengan seorang pegawai rendah yang lima tahun lebih muda sedangkan dia pegawai lulusan universiti kira-kira 10 tahun lalu.

''Setelah 10 tahun berkahwin dan mempunyai tiga anak, saya kira tentulah hidupnya aman, malangnya tekaan saya meleset.

''Satu hari Mazmi dalam tangisnya bercerita dia tak bahagia dengan perkahwinannya. Bukan setakat dia yang mengurus perbelanjaan keluarga malah berdepan kerenah suaminya yang kaki judi.

''Duit gajinya tak pernah cukup kerana beli nombor. Suaminya kerap menghinanya mengatakan kalau dia tak ambil jadi isteri, Mazmi akan kering kotai sampai mati. Dulu memang dia malu, kini dia minta dibebaskan. Tapi suaminya enggan ceraikan dia malah menuduh pula Mazmi ada kekasih.
''Masalah rumahtangga Mazmi turut mengganggu kerjanya, terutama kenaikan pangkat dan pertukaran. Kesimpulannya Mazmi menyesal berkahwin kerana terpaksa. Dia nekad jadi ibu tunggal dengan harapan hidupnya lebih bahagia nanti,'' cerita Norhasanah kenapa dia lebih rela jadi andartu daripada dapat suami tak berkualiti. - keluarga@utusan

2 comments:

  1. Macamana nak jadi suami mithali kalau asyik berdemo je...
    Malulah sikit kaum Adam, terutama Adam Adli..

    ReplyDelete
  2. macam mana nk cari suami mithali..dalam agama dah ajar kan?
    islam ni senang je..cara hidup da di tunjukkan.terpulang pd kita nk jadi org yg mcm mana.secara ringkasnya carilah yg bertanggungjawab.pada agama,keluarga,isteri,dan masyarakat.jika rezeki kurangpun suami sudah usaha,itu saja yg Allah beri,terima kasihlah..
    tp masyarakat sekarang nk cari yg kerja bagus,staff kerajaan,ada harta,pastu baru pandang agama..betul ke?
    majlis kahwin melayu pun bnyk yg menunjuk,meninggi diri,membazir,dan bida'ah.berkat ke perkahwinan tu nnt?
    bakal suami terpaksa berhutang,rasuah,judi utk hantaran(harga diri ke?)dan majlis,lepas kahwin hidup susah sbb nk byr hutang jgn kata suami xusaha ok!!hm...masih ramai lelaki yg baik,berusaha menjadi baik,tp kita sendiri yg sukarkan mereka utk menjadi baik.
    renungkan kita di golongan yg mana?

    ReplyDelete