nuffnang

Thursday, February 9, 2012

Rahsia Kehidupan Seks Yang Menyenangkan

KEHIDUPAN seks yang menyenangkan tidak hanya berkaitan pengetahuan akan kedudukan-kedudukan yang dapat memuaskan pasangan saja. Faktor-faktor lain seperti gaya hidup yang berkaitan pola tidur dan makan juga mempengaruhi.

Pakar seks India, Abraham Maslow menjelaskan teorinya bagaimana gaya hidup sihat mempengaruhi romantisme kehidupan bercinta.

"Teori keperluan seks berada di tempat pertama bersamaan dengan keperluan manusia akan oksigen untuk bernafas, keperluan untuk makanan, air, dan tidur. Jadi, kurangnya seks yang baik dapat langsung disamakan dengan kesan dari kurang tidur yang baik atau juga pola makan yang tak baik sehingga mempengaruhi stamina, " katanya, sebagaimana disiarkan oleh Times of India, Jumaat (3/2/2012).

Masih berdasarkan teori yang diungkapkannya, Maslow menyimpulkan sebuah kehidupan seks yang baik merupakan sebahagian dari hidup sihat. Ertinya, ini menandakan kepuasan dengan pasangan yang mencukupi. Selain itu, seseorang yang mempunyai kehidupan seks yang baik juga bakal merasa mempunyai harga diri yang lebih baik.

Ini huraian bagaimana gaya hidup sihat membantu memanaskan romantisme pasangan di ranjang:

Rutin bersenam = stamina prima = tubuh yang sehat!
Rajin bersenam memang tidak pernah ada ruginya. Stamina prima didapati, tubuh tampak menjadi lebih bagus itu bonusnya. Stamina prima tentu diperlukan saat "memanaskan" aktiviti ranjang. Selain itu, orang yang rajin bersenam tentu akan terhindar dari masalah kegemukan. Sebabnya, kegemukan adalah salah satu hal yang boleh menyebabkan disfungsi ereksi. Walaupun jauh dari kegemukan, tubuh justru kencang dan semampai, pasangan mana yang tidak bahagia mendapatkannya?

Fizikal yang ideal tidak diragukan lagi dan yang paling ampuh membuat "turn-on". Bahkan sebelum sesi bercinta bermula, melihat perut kencang, paha yang kuat dan lengan berotot membuat seksualiti anda meningkat.

Sihat dan bugar = lebih dapat sering puaskan pasangan
Seseorang yang mempunyai tahap stamina dan stamina yang tinggi pasti juga mempunyai semangat yang lebih banyak. Hal ini tentu akan melontarkan kesan positif pada tingkat kepuasan kehidupan seks anda dan pasangan. Oleh itu, orang sihat sama dengan memiliki kesempatan lebih banyak untuk memuaskan pasangannya.

Sehat = kurangkan tekanan
Tekanan perasaan adalah salah satu pembunuh terbesar dari kehidupan seks yang sihat kerana mengarah ke banyak masalah. Hal ini secara langsung berkaitan dengan tahap stamina yang dipengaruhi oleh "mood". Tetapi jika anda termasuk orang yang gemar bersenam, anda akan cenderung tidak akan membiarkan masalah menjadi sebuah tekanan. Kerana sukan menyebabkan timbulnya hormon serotonin pada diri anda yang membuat anda selalu ceria dan bahagia.

Pola makan baik = kehidupan seks pun baik
Guna mendapatkan kehidupan seks yang baik dituntut pula pola makan yang sihat. Pengambilan makanan yang mengandungi zinc dan protein yang mencukupi, baik untuk menyokong penciptaan kehidupan seksual yang baik pula. Dalam makanan yang mengandungi unsur zinc, yang ada dalam asparagus, bawang merah, bawang putih dan pisang, mempunyai sifat afrodisiak. Afrodisiak sendiri adalah bahan yang boleh berfungsi meningkatkan libido atau ghairah bercinta.

Anonymous

No comments:

Post a Comment