nuffnang

Wednesday, April 27, 2011

Menangani Kekasih Pemarah

Bagaimana cara untuk menangani kekasih yang pemarah? Mungkin ada yang beruntung mempunyai kekasih yang penyabar tapi buat yang mempunyai kekasih yang pemarah, jom baca tips ini....

Kenali sifat pasangan
Jika pasangan anda seorang yang cepat marah@pemarah, ada baiknya anda berusaha mengenali dengan baik sifat-sifat pasangan anda ini. Kalau anda saling memahami antara satu sama lain, anda akan lebih mudah menghadapinya dan kemungkinan pasangan anda jadi jarang sekali menunjukkan sifat marahnya.. Yelah tengok anda rileks aje. Bosan dia asyik nak marah....!

Hindari dari melakukan perkara yang sidia tak suka
Bila anda dah benar-benar faham sifat dan watak pasangan anda, cubalah hindari dari melakukan sesuatu yang dia tidak suka. Tetapi kalau terpaksa juga lakukan, lakukanlah tanpa pengetahuan pasangan. Tapi yang baik ajelah.. Jangan pulak tahu pasangan anda tak suka anda curang, anda main kayu tiga belakang dia..!

Jangan campuri urusannya
Kalau dia tak minta anda masuk campur urusan dia, tak payahlah anda nak menyibuk. Lain orang lain caranya. Kalau anda tetap nak menyibuk, alamatnya makan hati la anda bila dia marah!!

Jangan suka menasihati
Mungkin banyak maksud yang baik terselit dalam "nasihat" anda tu atau lebih tepat tazkirah panjang a.k.a membebel. Tapi kalau rasa tak perlu pun untuk nasihat, lebih baik elakkan. Hal ini perlu dilakukan untuk menghindari terjadinya salah faham sekaligus buat sidia marah. Kadang-kadang orang mudah salah tafsir bebelan. Almaklum sajalah, bila membebel, isunya satu tapi panjang berjela. Mana tak salah faham kan???

Bersifat terbuka
Bila sidia memberi pandangan yang agak keras, anggap sajalah sebagai satu kritikan untuk anda. Ambil sebagai satu cabaran untuk membaiki kelemahan diri. Tak guna terlalu emosi dengan kata-kata dia sebab orang yang pemarah selalunya terlalu ego. Jadi terima sajalah dengan hati terbuka..

Terus terang saja
Orang yang pemarah ini bukanlah negatif 100%. Kadang-kadang dia jenis tak pandai nak pendam masalah dalam hati. Jenis yang berterus terang. Ada apa-apa yang tak suka, terus cakap cuma mungkin caranya dan bahasanya agak kasar hingga dilabel pemarah. Jadi kalau anda ada apa-apa tak puas hati, terus terang saja. Apa dia ingat dia saja boleh terus terang?

Anonymous

No comments:

Post a Comment