Tuesday, July 10, 2018

Semua Kiraan Meningkat

SAYA bukannya berminat dengan permainan politik tetapi sejak kebelakangan ini timbul tanda tanya tentang cara kiraan oleh Menteri Kewangan baharu sehingga semua angka ‘tinggalan’ kerajaan lama meningkat mendadak.

Dahulu hutang negara lebih RM600 bilion tiba-tiba sudah mencecah RM1 trilion hanya beberapa hari selepas kerajaan baharu ambil alih tampuk pemerintahan sedangkan Bank Dunia sendiri mengakui hutang Malaysia terkawal kerana hampir 98 peratus hutang dalam mata wang Ringgit.

Kini projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) pula meningkat dengan mendadak. Di bawah kerajaan lama kos sekitar RM55 bilion, bila tukar kerajaan baharu mulanya kata dibatalkan kemudian ‘jadi’ semula tetapi dengan kos RM70 bilion pula.

Beberapa hari lalu pak menteri sudah ‘tambah’ lagi angka menjadi RM81 bilion. Saya tidak pasti mahu berasa lucu atau kagum dengan kadar inflasi angka di Kementerian Kewangan kini.

Nasihat saya kepada semua jemaah menteri, kurangkan buat sidang akhbar. Cukuplah sekadar kenyataan akhbar satu muka surat dari semasa ke semasa memaklumkan fakta dan perkembangan. Cukai barang dan perkhidmatan (GST) sudah sifar tapi harga barang tetap naik, kenapa tiada pula sidang akhbar?

Rakyat Malaysia kini mempunyai akses kepada semua maklumat termasuklah data rahsia yang dibocorkan pihak tertentu ke internet khususnya media sosial. Jangan sesekali menipu, memutar fakta atau cuba memperbodohkan rakyat yang rata-ratanya kini orang terpelajar.

Sudah banyak sangat pusingan U dibuat anggota Kabinet dalam tempoh tidak sampai dua bulan mentadbir sedangkan saya dengar manifesto 100 hari tidak juga cuba ditunaikan.

Sampai bila mahu hidup dengan alasan ‘salah kerajaan dahulu’? Agaknya mampukah rakyat menerima alasan sama selepas 100 hari, satu tahun mahupun satu penggal?

Seperti saya cakap, saya tidak ambil peduli sangat perihal politik tetapi saya ambil maklum perkembangan negara. Isu negara kehilangan lebih RM200 bilion pelaburan asing sejak tamat pilihan raya bila mahu diambil tindakan?

Oleh : Che Ridhuan Che Ahmad

No comments:

Post a Comment