Tuesday, July 24, 2018

Pentafsiran Mengikut Perlembagaan

KEBELAKANGAN ini, perkataan ‘Malaysia Baharu’ sering digunakan sebagai justifikasi untuk sebarang agenda yang ingin diketengah dan dilaksanakan di seluruh negara tanpa merujuk langsung kepada Perlembagaan sebagai asas tunjang pertimbangan.

Malah, dalam beberapa kes seperti penggunaan bahasa Mandarin dalam pengumuman rasmi dan usaha menjadikan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan perkhidmatan awam, seolah-olah mengetepikan sepenuhnya Perlembagaan negara seperti tidak relevan.

Semua pihak tidak kira apa jua anutan atau fahaman politik yang menamakan dan menganggap diri mereka sebagai warganegara Malaysia perlu memahami, menghormati dan melindungi Perlembagaan Persekutuan yang menjadi asas kenegaraan.

Sekiranya asas kenegaraan ini dengan sewenang-wenangnya dirobek, apa lagi dipijak atas alasan ‘Malaysia Baharu’, maka masanya akan tiba seluruh sendi masyarakat yang dibina sekian lama akan longgar, runtuh dan akhirnya musnah.

Telah ada suara dan saranan supaya Mahkamah Perlembagaan diwujudkan untuk mendengar dan memutuskan kes-kes yang mempunyai implikasi Perlembagaan secara adil tanpa dipengaruhi oleh mana-mana fahaman politik.

Saranan ini perlu direalisasikan secepat mungkin untuk mengelakkan ‘Malaysia Baharu’ dijadikan alasan populis untuk memperjuangkan apa jua agenda yang secara asasnya menyalahi atau bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia.

No comments:

Post a Comment