Wednesday, January 13, 2016

STAR-Kebanggaan Anak FELDA

Kini FELDA Sudah Mempunyai Stadium Bertaraf Antarabangsa
Kelab Bola Sepak Felda United merupakan kelab bola sepak yang mewakili FELDA untuk bertanding dalam Liga Malaysia. Kelab ini bertanding dalam Liga Super Malaysia 2015.

Felda United telah ditubuhkan pada 19 Januari 2007. Kelab ini ditubuhkan untuk mewakili FELDA. Pada awalnya, kelab ini mengadakan perlawanan di Stadium Petronas, Bangi dan Stadium MINDEF, Kuala Lumpur. Apabila dinaikkan ke Liga Perdana, Felda United mula menggunakan Stadium KLFA, Cheras.

Felda United dikenali dengan nama Budak Felda. Para penyokong pasukan ini menggunakan sorakan Serang Bang Serang setiap kali perlawanan Felda United berlangsung.

Stadium Pasukan Felda United Kini 90% Siap! Tak lama lagi Felda United bakal mempunyai stadium sendiri standard eropah di bandar Jengka.

Stadium khusus untuk bolasepak dan tiada running track. Pasukan Felda mempunyai perancangan jangka panjang, Untuk melengkapkan perancangan yang telah dirancang Pengurusan Felda United mengambil langkah membina Stadium sendiri dan ianya sudah siap 90%.

Stadium ini telah dinamakan sebagai Stadium Tun Abdul Razak atau singkatannya STAR yang mana sebagai tanda penghargaan kepasa Bapa Pembangunan Malaysia yang bertanggungjawab sepenuhnya membangunkan Felda untuk rakyat miskin pada masa itu.

Kini jika ada hayat Tun Abdul Razak sudah tentu beliau amat berbangga dengan pencapaian Felda dimasa kini bukan sahaja diperingkata perladangan malahan di peringkat sukan khasnya. Semua pencapaian ini adalah usaha gigih anak anak Felda dalam menentukan hala tuju Felda sekarang.

Stadium ini dilengkapi kemudahan Kelas A dan juga menggunakan Rumput Tiruan yang di iktiraf Oleh FIFA dan dijangka akan menjadi salah satu Stadium tercanggih dan termoden di Malaysia.

Kemungkinan Stadium ini akan beroprasi sepenuhnya pada Musim 2016. Stadium ini sedang dalam pembinaan dan dijangka akan siap sepenuhnya pada tahun 2016. Ciri Rumput tiruan gred 2 stars recommended by FIFA. Rumput tiruan jenis ini lulus untuk main AFC Cup dan kejohanan antarabangsa.

Bermula tahun 2016 ini pasukan bolasepak FELDA United FC tidak lagi perlu menumpang di stadium Selayang kerana Felda United sudah ada rumah nya sendiri , atau dalam istilah bolasepak “home” game.

Pengurusan FELDA yang sentiasa memandang kehadapan telah beberapa tahun lalu merancangkan agar pasukan Felda United seharusnya ada tempat sendiri dan dengan itu terhasil lah STAR.

Oleh : rmf

No comments:

Post a Comment