nuffnang

Friday, November 4, 2011

Ketaksuban Akan Lenyap Bila Belenggu Keakuan Anda Lenyap..

Ketaksuban akan selamanya ada bila anda ditempurungi dalam dunia anda terpencil, hingga wujud sempadan yang memisahkan antara anda dan mereka yang lain. Ketaksuban akan selamanya ada bila anda menisbahkan antara dunia anda yang anda katakan benar, dan dunia orang lain yang anda katakan salah. Itu bermaksud, ketaksuban akan hanya lenyap apabila sempadan yang menempurungi anda lenyap, hingga anda menjadi bahagian dari mereka, dan mereka menjadi bahagian dari anda..

Ibarat medan keakuan yang meluas; jika selama ini aku anda adalah rumah anda, hari ini aku anda adalah seluruh mukim anda. Jika selama ini, yang anda persetujui hanya susun-atur di dalam rumah anda, tetapi hari ini anda mempersetujui susun-atur rumah jiran anda, bahkan seluruh rumah mukim anda. Jika selama ini anda sangsi dan sakit hati denga susun-atur rumah yang di luar rumah anda, hari ini anda menerima susun-atur mereka sebagai susun-atur anda sendiri. Anda adalah bahagian dari mereka, dan mereka adalah bahagian dari anda. Anda tidak lagi gusar, atau merasa sakit hati. Anda menerima mereka dengan seadanya. Nah, ketika itulah ketaksuban anda benar-benar lenyap, ketika itulah anda tidak lagi taksub..

Tetapi jika anda masih ditempurungi oleh aku anda yang terpencil, dengan belenggu sempadan yang menebal, tak usahlah anda menudung jari orang lain taksub atau fanatik, kerana itu akan hanya memperlihatkan ketaksuban anda sendiri..

Sekali lagi diingatkan; saya tidak membicarakan taksub itu salah, atau tidak taksub itu salah, tetapi saya membicarakan tentang kewujudan taksub dalam diri anda. Semoga anda mengerti..
 

No comments:

Post a Comment