Sunday, November 20, 2011

Dalang Agenda

Pengakuan seorang wartawan Indonesia mengenai terdapatnya segelintir wartawan negara itu yang disogok bagi menjayakan agenda pihak tertentu, menarik perhatian.

‘‘Kebiasaannya, saya akan melakukannya bersama rakan-rakan lain. Saya bertindak sebagai koordinator dan berurusan dengan sumber yang memerlukan khidmat kami,’’ kata wartawan yang hanya mahu dikenali sebagai Danu Pratama.

Demi ganjaran wang yang lumayan, mereka sanggup menyiarkan laporan yang tidak benar, kurang tepat dan berat sebelah meliputi isu-isu besar.

Pendedahan itu disiarkan oleh akhbar Jakarta Globe baru-baru ini. Ketika banyak pihak di Indonesia berbangga dengan kebebasan media sejak era pasca Suharto, rupa-rupanya ada juga cerita belakang tabir. Tetapi Awang tidak terkejut. Keterbukaan dan kebebasan juga terdedah kepada manipulasi. Awang percaya apa yang didedahkan oleh wartawan berkenaan hanya sebahagian daripada keseluruhan cerita yang besar.

Daripada pendedahan itu sudah cukup membuatkan kita bertanyakan banyak soalan. Dalam keghairahan sebahagian media Indonesia memburuk-burukkan Malaysia, apakah ada pihak ketiga yang membuat percaturan, yang Awang yakin jawapannya - ya. Sama keadaannya dengan siri demonstrasi liar anti Malaysia, yang para pesertanya diupah oleh tangan-tangan ghaib.

Siapakah sebenarnya menjadi dalang - sebuah lagi negara jiran, agensi perisikan tertentu yang bergerak terancang atau pemimpin politik serantau yang mempunyai agenda jahat?

Bukan rahsia lagi, dalam era moden persaingan strategik, ada negara, pihak dan individu yang sanggup berbelanja besar demi menjayakan agenda.

Yang pasti dalang itu adalah pihak yang mendapat keuntungan daripada ketidaktentuan apalagi ketegangan hubungan Malaysia-Indonesia. Biarpun dengan pendedahan wartawan berkenaan, persoalan lebih besar dan cabaran yang menanti kita - apa lagi yang kita semua tidak tahu.

Oleh : Awang Selamat

No comments:

Post a Comment