nuffnang

Friday, November 18, 2011

Jahilnya Kita, Hanya Kerana Kita Jahil..

Kita bukan golongan orang-orang yang disucikan, maka bersucilah dengan air dan wuduk. Kita bukan golongan yang memegang kitab besar, maka peganglah kitab kecil. Kita bukan golongan orang menjunjung kitab yang meruntuhkan gunung batu, maka junjunglah kitab yang tersimpan di atas rak kayu. Kita bukan golongan yang tersimpan kitab di dada, maka simpanlah kitab di sorok kaca. Kita bukan golongan orang yang dibacakan kitab malam ramadhan, maka bacalah kitab di bulan apa pun..

Kita bukan golongan yang melihat dari mata burung, maka lihatlah dari celah lembah dan gunung. Kita bukan golongan yang melihat sebuah lukisan, maka lihatlah dari belah warna-warna. Kita bukan golongan orang yang ariff, maka bertatihlah, maka berjalanlah, semoga satu hari nanti kita mampu berlari. Redha dan bersyukurlah dengan apa yang ada..

Sejahil manapun kita, itu tidaklah mengurangi kebesarannya dia, sejahil manapun kita, itu tidaklah mengurangi kesempurnaan penciptaannya dia. Seburuk manapun kita, itu tidaklah mencacati maha merancangnya dia. Dan kita di sini untuk menjunjung perintahnya, menjunjung tujuannya. Jahilnya kita kerana melengkapkan sebuah karya yang maha agung. Jahilnya kita, hanya kerana kita jahil..
 
Salam muhibah :  ZamZam Jarkaseh

No comments:

Post a Comment