Sunday, February 27, 2011

Hindraf Berkuasa...

Tiada ungkapan yang boleh menggambarkan betapa pertubuhan haram Hindraf sudah melampau. Aneh pertubuhan itu telah lama diisytiharkan haram tetapi masih bergerak bebas. Sudah banyak ketegangan dan kekecohan yang dicetuskan oleh Hindraf namun ia kelihatan terus gagah. Pertubuhan tersebut pernah banyak kali memfitnah dan memburuk-buruk negara serta kerajaan di peringkat antarabangsa dan setakat ini, tiada permohonan maaf. Terbaru, Hindraf merancang mengadakan perhimpunan haram di KLCC, hari ini. Banyak pihak termasuk NGO seperti Perkasa telah melahirkan bantahan sementara orang ramai turut bimbang.

Belum pudar daripada ingatan masyarakat negara ini bagaimana demonstrasi haram Hindraf pada 2008 telah menggugat keamanan negara dan keharmonian kaum. Aktiviti ekonomi di ibu negara turut terjejas.

Awang sangat berharap Kementerian Dalam Negeri dan pihak polis lebih mengambil serius hal ini. Orang ramai sudah bosan dengan pendekatan pihak berkuasa yang banyak berlembut dan bertolak ansur. Ia hanya memberi isyarat yang salah kepada majoriti rakyat yang menjadi warga bertanggungjawab. Awang juga berharap polis akan lebih pro aktif dalam pendekatannya. Janganlah hanya kerana Hindraf, banyak sekatan jalan raya di ibu negara diadakan dan seperti biasa yang akan menanggung kesusahan adalah rakyat. Adalah lebih baik mengambil langkah pre-emtif dengan menahan terlebih dahulu aktivis dan pemimpin Hindraf sebelum pun mereka berada di KLCC. Polis boleh berbuat demikian kerana beberapa kenyataan Hindraf untuk mengadakan demonstrasi tanpa permit itu sudah boleh dikategorikan mengancam keselamatan.

Awang boleh menduga siapa yang menjadi dalang kepada rancangan itu. Ia dipercayai ada kaitan dengan seorang tokoh pembangkang. Tujuannya bagi mencetuskan huru-hara dan dia akan mendapat faedah politik. Sebahagian pemimpin Hindraf ini juga memang menunggu mereka diberkas untuk strategi tertentu dan sebab itu mereka berani melakukan provokasi secara berterusan. Tetapi pedulikan. Walaupun ada pandangan bahawa kita kononnya akan terperangkap dengan muslihat mereka, tidak mengapa. Keselamatan negara dan rakyat tidak wajar diperjudikan. Apa istimewanya Hindraf sehingga diberi banyak kelonggaran dan seolah-olah berkuasa?

Awang juga ingin sarankan agar pihak berkuasa menyiasat pertubuhan haram itu jika ada kaitan dengan aktiviti militan dan jenayah yang lain, sama ada secara langsung mahu pun tidak langsung. Kepada para pemimpin, Hindraf, jika mereka merasakan semua perkara di Malaysia ini buruk, elok sahaja mereka berhijrah ke negara lain. Jangan jadi golongan yang tidak sedar diri dan tidak tahu di untung.

Awang tidak mahu meneruskan tulisan ini kerana mendidih darah, malah terasa malu dan dayus. Hanya kerana sebuah pertubuhan haram, kita semua seperti menjadi tebusan.

Awang Selamat

2 comments:

  1. apa la nak jadi... saya pun tak faham... apa diorang nak pun tak jelas... nampak macam orang tak berpendidikan... yang malunya nanti diri sendiri... kalau la kita ni bodoh sekali pun, jangan tunjuk... kan3...???

    ReplyDelete
  2. Olá,
    Vc fala ou entende minha lingua o português?
    Vim retribuir a visita, mas infelizmente não compreendo sua lingua.
    Que vc tenha um ótima semana é que a PAZ esteja em todos os corações.
    Juliana

    ReplyDelete