Saturday, February 8, 2020

Jangan Biarkan Melayu Hancur Sebab Dadah

Cari pengedar hingga ke lubang cacing, kenakan hukuman berat
TANGKAPAN demi tangkapan berkaitan dadah sejak dahulu hingga kini makin menjadi-jadi.

Rata-rata pengedar tegarnya adalah dalam kalangan ultra kiasu, manakala, penggunanya adalah orang Melayu (orang Islam).

Melayu mana ada duit begitu banyak untuk memulakan perniagaan dadah.

Apakah sangkaan saya selama ini benar? Wujudkah perancangan ultra kiasu untuk merosakkan Melayu melalui dadah atau candu? Perkara ini perlu difikirkan secara serius.

Semua tahu bahawa dadah adalah musuh nombor satu negara, juga dunia. Perangi dadah habis-habisan itulah slogan kita.

Perniagaan dadah adalah antara perniagaan yang paling menguntungkan kerana mudah didapati selain ianya adalah bahan ketagih yang mempunyai permintaan yang tinggi.

Terbaharu, negara dikejutkan dengan pemegang saham keempat terbesar dalam anak syarikat berkaitan air, di negeri ultra kiasu, antara yang dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menyeludup dadah terbesar bernilai RM2.4 bilion.

Ultra kiasu ini juga adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) sebuah syarikat yang sangat rapat dengan kerajaan negeri ultra kiasu.

Ini yang baharu ditangkap, bagaimana dengan urusan sebelum ini yang tidak ditangkap? Sudah tentu mereka sudah menjadi kaya-raya dengan perniagaan haram dadah.

Tidak mustahil ultra kiasu ini jugalah yang menjadi funder untuk merosakkan anak-anak muda Melayu agar terus lalai.

Siapakah ultra kiasu ini yang sangat kaya, dengan nilai rampasan dan sitaan harta bernilai RM366 juta oleh pihak polis, malah mendapat tempat dalam kerajaan negeri ultra kiasu?

Jangan lupa sejarah, cuba ambil iktibar Perang Candu di China. Bagaimana orang Cina dilalaikan oleh British dengan candu, sehingga meruntuhkan negara? Nasib baik kerajaan China cepat sedar.

Sejarah membuktikan, negara kuasa besar ini kalah dalam peperangan, apabila British bertindak mencandukan China.

Akhirnya, sebahagian orang Cina ketagihan candu. Candu telah melemahkan China sehingga British berjaya menguasai negara kuasa besar ini.

Perang Candu, turut dikenali sebagai Perang Anglo-China, tercetus akibat pertelingkahan perdagangan dan diplomatik yang tercetus antara China (Dinasti Qing) dengan Empayar British, yang mempunyai hubung-kait dengan penyeludupan candu.

Perang Candu Pertama adalah bermula pada tahun 1839 sehingga 1842, diikuti Perang Candu Kedua yang bermula pada tahun 1856 sehingga 1860, menunjukkan betapa kerajaan China begitu bersungguh-sungguh memerangi dadah yang dibawa masuk oleh Britain.

Kekalahan China pada kedua-dua peperangan itu menyebabkan kerajaan China terpaksa menandatangani Perjanjian Nanjing dan Perjanjian Tianjin, yang lebih memihak kepada British.

Orang China menganggap perjanjian ini satu penghinaan. Sentimen ini telah menyebabkan Pemberontakan Taiping (1850-1864), Pemberontakan Boxer (1899-1901) dan kejatuhan Dinasti Qing pada tahun 1912. Akibatnya, berakhirlah pemerintah berada berdinasti China.

Apakah iktibar cerita sejarah ini boleh digunakan dalam konteks untuk merosakkan Melayu di negara kita? Ini perlu difikirkan secara serius.

Menurut Mahyudin dan Azizah (2011), punca penagihan dadah bermula dengan penagihan candu dalam kalangan buruh Cina ketika mereka migrasi secara aktif ke Tanah Melayu pada tahun 1910.

Akibatnya, aktiviti menjual dan menghisap candu menjadi aktif. Menyedari bahayanya candu ini, selepas Perang Dunia Kedua, penjajah British terpaksa mengawal kemasukan dan penjualan candu sehingga memaksa Akta Dadah Berbahaya diwujudkan pada tahun 1952.

Statistik menunjukkan, penagih dadah yang paling ramai adalah dalam kalangan orang Melayu selaku penduduk majoriti di negara ini adalah lebih 80 peratus.

Rata-rata pusat pemulihan yang saya pergi, boleh dikatakan 90 peratus adalah orang Islam (Melayu).

Kita mohon supaya pihak keselamatan dapat menyiasat sehingga ke akar umbi perkara ini. Siapakah pengedar terbesar yang menjadi kaya-raya?

Jangan biarkan Melayu musnah di negaranya sendiri akibat tangan-tangan jahat ultra kiasu.

Segala bentuk rasuah dan sogokan untuk menjadikan penguatkuasa diam, mesti diambil tindakan.

Jika Melayu terus menerima rasuah disogok oleh ultra kiasu untuk menutup jenayahnya, tunggulah kehancuran Melayu dan negaranya.

Saya bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk nyah jenayah atau dekriminalisasi kepada mereka yang menagih dadah.

Tetapi, pengedar mesti disiasat hingga ke lubang cacing. Jika didapati bersalah, mesti dihukum dengan seberat-beratnya.

Namun, kelonggaran untuk memiliki dan menggunakan dadah dengan kuantiti kecil untuk kegunaan peribadi dan boleh dibawa ke sana ke mari, hendaklah difikirkan semasak-masaknya, kerana yang akan menjadi mangsa bukan orang lain, tetapi anak-anak Melayu.

Oleh : Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah

1 comment:

  1. Your Affiliate Profit Machine is ready -

    And getting it set up is as simple as 1...2...3!

    Here is how it works...

    STEP 1. Choose which affiliate products you intend to promote
    STEP 2. Add some PUSH BUTTON TRAFFIC (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate products system grow your list and sell your affiliate products all on it's own!

    So, do you want to start making money?

    The solution is right here

    ReplyDelete