Monday, February 10, 2020

Apa Pilihan Melayu Ada Selain BERSATU Sekat ‘Rakus’ Ultra Kiasu

Lihat sejarah Palestin, Fiji mereka tidak lagi memerintah tapi diperintah
SAYA semakin pelik dengan politik Melayu sesama saudara apabila ‘menyerang’ antara satu sama lain, seolah-olah ikatan persaudaraan itu sudah putus.

Lebih malang lagi, saman bernilai lebih RM200,000, yang sudah disediakan cek pun tidak boleh tunggu. Walhal dahulu mereka berdua satu kem. Bila pecah jer, tak boleh tolak ansur sedikit pun. Gaduh sokmo. Itulah politik. Politik politik Melayu memisahkan, bukan menyatu.

Sedangkan tuntutan bersatu itu, sudah sampai tahap wajib. Tetapi Melayu terus memilih untuk berpecah dan saling menyerang, dengan serangan-serangan yang tidak mengenal saudara-mara. Politik sebegini sangat tidak sihat.

Apa pilihan yang Melayu ada hari ini melainkan bersatu, menyelamatkan negara ini daripada kerakusan ultra kiasu yang begitu ghairah.

Sampai bila-bila Melayu (umat Islam), yang mempunyai kurang daripada 60 peratus, tidak akan memerintah negara ini berpaksikan Perlembagaan, jika tidak bersatu. Itulah yang boleh saya nokhtahkan di sini.

Justeru, apa salahnya jika, UMNO atau PAS berbincang dengan Perdana Menteri, Tun M (jika adalah perbincangan itu), demi kesejahteraan dan keselamatan umat Islam pada masa akan datang.

Nak harapkan PKR, kerusi Parlimen mereka lebih ramai orang bukan Islam dari orang Islam. Nak harapkan Amanah, terlalu sukar untuk memperkatakan. Jadi, nak harapkan siapa lagi?

Apakah kita boleh menjamin kesejahteraan dan keselamatan Melayu jika terus berpecah seperti ini? Apakah pilihan yang kita ada?

Sekali lagi saya ulang, dalam konteks politik negara kita, sebenarnya kita sudah tidak pilihan, melainkan pemimpin perlu bijak mengatur strategi atau membuat percaturan politik. Jika tidak, ultra kiasu akan semakin berleluasa.

Umat Islam tetap akan rugi jika ultra berkuasa, walaupun ultra kiasu tidak menjadi perdana menteri. Pergerakan ultra kiasu dalam kerajaan begitu berstrategi dan aktif sekali. Kita hanya mampu melihat.

Kita perlu memandang ke hadapannya. Malaysia bukan seperti Brunei dan Indonesia, yang mana majoriti umat Islam mereka besar. Brunei 70 peratus, manakala Indonesia lebih 85 peratus.

Kita ada berapa peratus? Katakanlah 60 peratus. Persoalannya, berapa peratus yang menjadi? Berapa ramai yang boleh pakai atau yang berkualiti?

Pergi ke penjara, pusat pemulihan dadah, dan banyak lagi pusat, tidak termasuk gejala sosial, siapa yang paling ramai. Saya nak katakan, kita tidak mempunyai kekuatan. Ekonomi pun lemah, berbanding ultra kiasu yang sudah terlalu kaya-raya, termasuk raja dadah ultra kiasu.

Mungkin ada yang akan berhujah, apa yang kita takutkan, raja kita Melayu, PM kita Melayu, Islam dan Melayu terjamin dalam Perlembagaan dan berbagai hujah untuk menyedapkan hati.

Apakah kita sudah lupa sejarah? Jangan pergi terlalu jauh melihat sejarah antarabangsa. Lihat dahulu sejarah alam Melayu, bagaimana bumi bertuah alam Melayu ini bertukar wajah.

Lihat apa yang berlaku Melayu Patani, kerajaan Patani dahulu yang kuat, sudah lenyap tinggal nama.

Begitu juga Melayu Champa di Vietnam. Kerajaan Champa yang dahulunya begitu hebat pun tinggal nama.

Jangan lupa tanah Melayu yang bernama Temasik atau Singapura. Apa sudah jadi dengan Singapura? Milik Melayukah lagi?

Begitu juga dengan umat Islam Rohingya di Myanmar, yang dahulunya di kenali sebagai kerajaan Arakan atau Rakhine. Apa sudah jadi semua itu? Hari ini Rohingya tinggal nama dikerjakan sami Buddha dan junta Myanmar.

Jangan terlepas pandang, Bangsa Moro, Mindanao, Filipina. Kesultanan Mindanao yang begitu hebat melebar hingga ke Sabah, pun tinggal nama. Apa pilihan yang umat Islam ada di sana? Bukankah bumi mereka sudah bertukar? Masih buta?

Bukankah semua kawasan (negara) umat Islam ini sudah bertukar tangan kepada bukan Islam (musuh Islam).

Jadi, apakah jaminan jika rajanya Islam, perdana menterinya Islam, Islam dan Melayu termaktub dalam Perlembagaan dan lain-lain perkara yang menyedapkan hati, tidak boleh menjadikan bumi ini bertukar tangan? Bukti sejarah semua telah ada.

Belajarlah juga daripada sejarah antarabangsa. Apa yang telah terjadi kepada Palestin? Begitu juga dengan Fiji dan lain-lain. Mereka tidak lagi memerintah, tetapi diperintah. Lihat apabila umat Islam diperintah, apa terjadi?

Lihat juga nasib umat Islam seramai 173 juta di India daripada 1.4 bilion penduduk India. Apa terjadi kepada nasib umat Islam di India apabila tidak memerintah di India. Hak untuk makan lembu pun dinafikan. Dibunuh dan dianiaya. Kashmir pun diambil alih. Ini belum bercakap hak-hak umat Islam di India yang lain.

Justeru, saya memohon kepada seluruh umat Islam, saudara semua sudah tidak ada pilihan, melainkan mencari jalan bersatu.

PAS, UMNO, Bersatu sedang menyusun langkah. Sokonglah ke arah itu. Jangan jadi sokong membawa rebah seperti yang dilakukan oleh seorang dua dalam UMNO, yang mahukan Najib terus menerajui UMNO.

Terus terang, zaman UMNO di bawah era Najib dan Rosmah sudah berakhir. Lagipun mereka berdua sedang dibicarakan. Hadapilah masa hadapan.

Dalam demokrasi, kuasa rakyat (ahli parti UMNO) telah diwakilkan wakil rakyat (pemimpin parti UMNO). Biarlah mereka yang membuat keputusan yang terbaik. Jika betul keputusannya, alhamdulillah. Jika tidak menjadi, jadikanlah teladan. Apa yang penting, Islam dan bangsa majoriti terjamin.

Sama ada ikut pintu belakang atau pintu depan, itu sudah tidak menjadi isu lagi. Kerakusan ultra kiasu mesti dihentikan. Jika ikut pintu belakang, boleh menjamin keselamatan agama, bangsa dan negara, teruskan jalan belakang itu.

Tidak ada guna ikut jalan depan, jika dengan jalan depan itu terlalu banyak onak duri yang perlu dihadapi sehingga membantutkan proses menyekat kerakusan ultra kiasu.

Ultra kiasu menggunakan segala cara untuk berkuasa, termasuk mendapatkan dana dari raja dadah. Matlamat menghalalkan cara. Ini lagi haram walaupun tidak ikut jalan belakang. Raja dadah tersebut masih berada dalam kerajaan mereka.

Apa lagi perniagaan yang paling menguntungkan? Dadah adalah salah satunya.

Teramat malang, ultra kiasu menjadi pengedar dadah, yang menjadi penagih adalah anak Melayu. Melayu dikhayalkan dengan dadah bagi membolehkan mereka terus berkuasa. Raja dadah masih belum tertangkap disebabkan ultra kiasu terlalu berkuasa.

Sebab itu, jangan kita berbalah lagi soal pintu. Ultra kiasu dengan pintu pintu mereka sudah ambil. Amat malang lagi kita masih bercakap nak ikut pintu depan atau belakang. Pilih salah satu pintu yang terbaik mengikut lunas demokrasi, pastikan ada strategi untuk melepasi pintu tersebut.

Selamat menggunakan pintu belakang. Moga beroleh kejayaan.

Oleh : Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah

1 comment:

  1. In this manner my colleague Wesley Virgin's biography launches with this shocking and controversial video.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he discovered hidden, "SELF MIND CONTROL" tactics that the government and others used to obtain everything they want.

    THESE are the EXACT same secrets tons of celebrities (especially those who "come out of nowhere") and the greatest business people used to become rich and famous.

    You probably know how you use only 10% of your brain.

    That's really because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Perhaps that conversation has even taken place INSIDE OF YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years ago, while riding an unregistered, beat-up trash bucket of a car without a driver's license and in his bank account.

    "I'm absolutely frustrated with going through life paycheck to paycheck! When will I get my big break?"

    You've taken part in those questions, am I right?

    Your own success story is going to be written. You just have to take a leap of faith in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    ReplyDelete