Friday, January 4, 2019

Gerombolan Kiasu Peduli Apa.....!

Pengiktirafan UEC perlu pertimbangkan perasaan orang Melayu
KUALA LUMPUR - Beberapa media tempatan hari ini yang memetik laporan akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily melaporkan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu perasaan orang Melayu turut dipertimbangkan sebelum Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) diiktiraf.

Portal Malaysiakini yang turut mendapatkan salinan rakaman temu bual Sin Chew Daily dengan Perdana Menteri itu, mendapati Dr. Mahathir sendiri turut menekankan kepentingan penguasaan bahasa Melayu.

"Kami mengiktirafnya. Saya kata berkali-kali kami mengiktiraf ijazah asing, kami mengiktiraf sijil Cambridge, kami mengiktiraf juga sijil-sijil yang dikeluarkan oleh negara-negara lain.

"Tetapi anda minta ini untuk diterima oleh kerajaan. Untuk tahap tertentu, ini telah diterima tetapi anda mesti mempunyai penguasaan asas bahasa Melayu. Kamu lihat, kamu mesti mempunyai itu," menurut Dr. Mahathir yang dipetik daripada laporan Malaysiakini.

Jawapan Dr. Mahathir itu dikatakan mencetuskan kebimbangan dalam kalangan masyarakat Cina sehinggakan ada pihak yang mempersoalkan pendirian DAP dalam kerajaan dan bertanya sama ada Dr. Mahathir telah mengambil kira perasaan masyarakat Cina.

Selain itu, Perdana Menteri juga dilihat mementingkan situasi semasa dalam negara sebelum kerajaan membuat apa-apa keputusan termasuk mengiktiraf UEC.

"Peperiksaan harus mencerminkan keadaan di negara ini. Kamu tidak boleh mengambil peperiksaan asing dari negara asing dan menggunakannya sebagai kelayakan, yang tiada siapa yang melakukannya," katanya.

Dr. Mahathir juga berkata, apabila orang Melayu bersetuju bukan Melayu diberi kewarganegaraan, mereka mempercayai dengan berbuat demikian, masyarakat akan mempunyai negara dengan satu bahasa, budaya dan undang-undang asas dan pemahaman semua adalah rakyat Malaysia.

Seorang wartawan dalam temu bual itu bertanya, apakah objektif Pakatan Harapan (PH) untuk memenangi sokongan orang Melayu menyebabkan janji PH kepada masyarakat Cina lebih sukar untuk dicapai, seperti UEC?

Dr. Mahathir menjawab, janji akan cuba dikotakan namun boleh membuat perbandingan antara Malaysia dengan negara-negara lain.

"Di negara lain, mereka tidak membenarkan sekolah Cina, mereka tidak membenarkan walaupun papan tanda, kadang-kadang. Hanya baru-baru ini mereka meniru kita.

"Jika kamu bertanya kepada orang-orang asal China di beberapa negara ini, mereka ingin berpindah ke Malaysia. Mereka mengatakan di sini mereka lebih dikenali kerana kaum mereka diiktiraf," katanya. - Utusan Online

No comments:

Post a Comment