Friday, November 30, 2018

Pak Menteri Jadilah Orang Yang Bijak....

Rasisme Agama Dan Kaum Di Malaysia Semakin Tenat
Rasisme di Malaysia aku lihat semakin parah bukannya datang dari masyarakat tetapi dari ahli politik yang mengapi-api orang ramai. Isu terbaru ialah si Moorty si pak Menteri memburukkan Malaysia
di luar negeri sebagai rasis dimana kaum lain selain Melayu terutama kaum India terpinggir. Kedua ialah isu ICERD (Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum) yang kini semakin panas dan dianggap akan merampas hak keistimewaan orang Melayu dalam Perlembagaan Perkara 153. Yang paling terbaru ialah Sultan Selangor mengarahkan semua papan tanda yang bertulisan cina di tarik balik dan diganti dengan Bahasa Melayu. Ini pun akan dipolitikkan tidak lama lagi. Dan pelbagai lagi isu perkauman yang aku lihat semakin buruk.

Belum lagi isu kecil seperti budak melayu perempuan dimaki oleh budak india kerana tidak mahu memegang arak yang dibelinya. Dan terbaru juga seorang wanita cina dimaki oleh budak melayu kerana menjual arak. Ini baru kes arak yer..Ada banyak lagi rentetan rasis dan agama kalau aku nak tulis disini penuh satu muka surat.

Dari pentadbiran Barisan Nasional hingga ke Pakatan Harapan aku lihat semua ahli politik adalah pengecut. Adakah mereka tidak melihat isu rasis dan agama semakin teruk dinegara ini. Sikap mendiamkan diri dan tidak ambil peduli akan memburukkan lagi keadaan pada masa akan datang. Apabila tension sesuatu kaum sedikit demi sedikit diusik, makin lama makin panas dan akhirnya akan ujud pertempuran kaum .

Mungkin ada pihak akan mengatakan takkan sampai pertempuran kaum, gila ker kau Hanif!!!

Bila berbicara tentang kaum ini, ada pelbagai acuan didalamya. Ada jenis cool, ada jenis atas pagar dan ada jenis yang fanatik. Jenis fanatik ini yang kita risau seperti Moorty yang menyalakan api kemarahan kaum Melayu. Kita bukan berbicara tentang tension invidu tetapi bercerita tentang tension sekelompok manusia yang setiap hari diomokkan tentang isu rasis ini.

Dan bagi kaum yang diomokkan setiap hari bahawa hak mereka akan dicabul dan mereka dipinggirkan. Lama kelamaan mesti termakan viral sedemikian kerana bukan satu pihak sahaja yang berkata sedemikian tetapi ramai pihak. Terutama sumber tak sah seperti di Facebook atau laman sosial lain yang rata-ratanya viral kasi panas bukannya menyejukkan keadaan .

Sebab tu aku kata ahli politik Malaysia ini bodoh atau banggang. Mereka nampak isu ICERD semakin panas, maka buatlah pendirian samada nak terima atau tidak. Jangan menyepi diri sahaja. Buat statement bahawa Malaysia nak terima atau tidak. Kalau nak terima apa sebabnya dan kalau tak terima apa sebabnya. Sebab kalau anda terima, maka orang Melayu akan naik angin dan jika anda tidak terima maka kaum lain akan naik angin. Pejelasan harus lengkap dan aku rasa tak sukar sebab kita ada ramai bijak pandai boleh susun ayat untuk ahli politik bodoh kita ini. That the meaning of leader, jangan buat rakyat tertanya-tanya dan pihak lain ambil kesempatan viralkan isu ini hingga aku dengar ada perhimpunan besar untuk menentang ICERD ini.

Perhimpunan ini bukan perhimpunan Bersih dimana semua kaum ada tetapi dalam kes ICERD ini perhimpunan ini adalah perhimpunan orang Melayu yang akan menjerit di jalan raya sambil memegang sepanduk menentang ICERD. Nak jadikan cerita masa tengah buat perhimpunan, ada satu mamat bangsa lain mengutuk lorat si Melayu ini nak berhimpun. Rasanya apakah akan terjadi? Inilah yang terjadi kes rusuhan kaum 1969 dahulu tapi bukan pasal ICERD ler tapi intinya ialah bangsa berlainan bergaduh, dari pergaduhan kecil hingga melarat ke seluruh Tanah Melayu. Anda mahu benda macam ini.

Dan lagi survey, mamat bangsa lain itu pula sebenarnya adalah pihak luar yang sengaja diupah untuk mewujudkan huru hara.

Kedua ialah kes si Moorthy ini tindakan harus diambil kerana ia memburukkan Malaysia di negara luar dan kata-katanya boleh diterimapakai kerana ia seorang Menteri. Cuba kalau yang kata itu rakyat biasa, apakah yang akan terjadi. Masuk lokap looooo… Tapi untuk Moorty ngak perlu cuma perlu gaduh-gaduh di Dewan Rakyat sahaja. Dulu ada ISA kasi ubah ganti dengan SOSMA yang tak berapa kuat sangat. Tapi kita ada undang-undang yang boleh dipakai untuk menangkap Moorty tapi tidak digunakan sebab atas strategi politik.

Ini yang mereka marah kenapa Moorthy bebas untuk berbicara dan tidak ditangkap untuk disoal siasat. Sebabnya beliau adalah Pak Menteri. Andai kata kalau tangkap Moorthy nanti akan menyebabkan kemarahan kaum lain dan menjejaskan parti tersebut. Tapi seprti aku katakan, setiap ahli politik ada tanggungjawab. Kalau tak mahu tangkap at least gantung beliau dari hadir Dewan Rakyat sebab memburukkan nama Malaysia. Rakyat mahu tindakan bukannya ahli politik yang pengecut dan menjaga periuk nasi mereka.

Aku terpanggil untuk menulis di artikel ini kerana ketakutan melihat senario sebegini tidak diambil tindakan pantas. Apabila melibatkan isu kaum dan agama, pihak kerajaan mesti memainkan peranan yang pantas. Aku sayang negara ini dan aku sayang dengan keharmonian dan perpaduan kaum negara ini. Janganlah asik menjaga kepentingan peribadi politik hingga sanggup mengunci mulut dan melihat sahaja. Pemimpin negara harus memimpin negara dengan ikhlas dan berani, benda yang salah harus ditegur dan jika ada masalah harus di cantas sebelum ia menjadi wabak atau masalah nasional.

Dan aku menjalankan tugas aku sebagai rakyat menegur pemimpin yang aku kategorikan sebagai pengecut bukan kerana aku Melayu tetapi sebagai rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan. Aku seorang Melayu dan tahu kelemahan Melayu iaitu jangan di cabar pasti melenting walau pun benda tu merosakkan diri sendiri. Janji puas..itu yang aku takut. Dan aku juga mempunyai rakan Cina dan India yang ramai, dan belum pernah kami bercerita tentang mempertikai hak melayu atau penguasaan ekonomi oleh cina kerana kami mempunyai nilai kontrak sosial yang kami hormati. Dan kontrak sosial ini aku lihat semakin rapuh kerana sikap pemimpin kita yang play safe.

Aku merayu selesaikan masalah ICERD dan Moorty ini serta beberapa isu yang melibatkan hal-hal perkauman dan agama. Kerajaan perlu bertindak sekarang sebelum menjadi parah. Bacalah sejarah dan lihat pertumpahan darah yang sia-sia pada tahun 1969. Tiada pihak yang menang jika kita bergaduh sesama sendiri. I love Malaysia

Oleh : Hanif Idrus

No comments:

Post a Comment