LARKIN Sentral merupakan pusat pengangkutan awam untuk menampung pengangkutan bas orang ramai dan pelancong dari Johor Bahru ke seluruh Semenanjung Malaysia dan Singapura.
Peningkatan taraf pusat ini sudah sewajarnya dirancang lebih awal lagi dan sepatutnya kini sudah ada Larkin Sentral yang setaraf atau selesa jika dibandingkan dengan Pudu Sentral dan Terminal Bersepadu Selatan di Kuala Lumpur.
Orang ramai termasuk pelancong yang menggunakan Larkin Sentral, rasanya sudah tidak mahu bercakap lagi tentang kesulitan dan kerenah yang terpaksa dialami kerana mereka menganggap pihak berkuasa lebih peka dengan keadaan yang ada.
Jika hendak dinyatakan kesulitan dan kerenahnya, pertama keadaanya seperti mad house dengan penjual tiket bas berada dimana-mana.
Kedua kaunter dan jualan tiket tidak menggunakan kemudahan teknoloji terkini dan berserabut.
Ketiganya, penumpang terpaksa berdiri sementara menunggu waktu bas bertolak kerana bangku kayu yang ada tidak langsung dapat menampung jumlah penumpang.
Keempat, jika cuaca panas dan lebih-lebih lagi hari hujan, penumpang terpaksa mengharunginya kerana bas berhenti ikut suka hati dan bas parkir di kawasan terbuka.
Kelima, penumpang yang tiba di pusat itu terpaksa berjalan kaki dari jalan raya tanpa kawasan teduh ke kaunter tiket atau setelah turun dari bas setibanya terpaksa berjalan kaki ke jalan raya untuk mendapatkan penunggu mereka.
Semua kesulitan dan kerenah yang dilalui jelas terpampang di muka setiap penumpang yang menggunakan Larkin Sentral.
Bilakah agaknya Larkin Sentral akan berubah?
Malaysia akan menjadi negara maju 2020. Iskandar Malaysia dijangka menawarkan keajaiban kepada rakyat dan pelancong. Mohonlah pihak berkuasa memberi pencerahan gambaran wajah Larkin Sentral Johor Bahru dalam masa tiga tahun lagi.
Oleh : Baharom Abdul Ghani. Johor Bahru
No comments:
Post a Comment