Wednesday, March 5, 2014

Jarang Berhubungan Seks, Peluk Saja Pasangan

SERINGKALI orang melupakan erti dari berpelukan. Selain itu bagi yang telah berkahwin, pelukan dianggap sudah tidak penting untuk dilakukan pada pasangan masing-masing.

Padahal, banyak ahli yang mengatakan kalau berpelukan itu mempunyai banyak manfaat daripada sekadar kata-kata. Salah satu pakar hubungan rumah tangga Dr Pam Spurr mengatakan, pelukan yang diberikan oleh pasangan merupakan salah satu bentuk kasih sayang yang boleh membuat hubungan menjadi lebih bahagia dan sihat.

Tak hanya itu, bagi pasangan yang tidak mempunyai waktu luang untuk berhubungan seksual, berpelukan juga boleh menjadi salah satu penyelesaian untuk tetap menjaga keintiman di antara mereka.

"Dakapan atau pelukan itu sangat penting bagi setiap pasangan. Aksi ini akan membuat anda boleh merasa berhubung satu sama lain secara emosional, apatah lagi di saat stres kerana aktiviti harian. Dipeluk oleh pasangan boleh mengurangkannya, " ujar Dr Pam, seperti yang dipetik dari Goodtoknow.
"Apabila anda melakukan hubungan fizikal dengan dakapan, automatik badan akan menghasilkan hormon oxytocin yang boleh membuat anda berasa selesa apabila bersama pasangan dan tentunya juga membawa kesan yang baik selepas itu,"
Anonymous

No comments:

Post a Comment