Sunday, November 17, 2013

PM Kita Bagaimana.....

Saudara Hunter, terima kasih
MALAM Jumaat lalu Siti hadir ke majlis penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) - ExxonMobil di Hotel Seri Pasific, Kuala Lumpur. Acara ini ialah untuk memberikan hadiah kepada golongan penulis dan sasterawan khususnya yang menghasilkan karya berbahasa Melayu dalam penerbitan Kumpulan Utusan.

Acara malam itu menggunakan bahasa Melayu dan sesuai dengan majlis bercorak sastera. Antara tetamu malam itu adalah Pengerusi Subsidiari-Subsidiari ExxonMobil di Malaysia, J. Hunter Farris. Beliau berasal dari Texas, Amerika Syarikat (AS). 

Pada acara itu Hunter berucap dalam bahasa Melayu yang dianggap baik. Jauh lebih baik pada acara yang sama tahun lalu kerana itu merupakan kali pertama Hunter menjadi tetamu HSKU - ExxonMobil. Hunter bukan sahaja berucap dalam bahasa Melayu malah beliau juga cuba berpantun.

Siti merasa terharu dengan sikap Hunter yang menghormati acara di negara ini yang menggunakan bahasa Melayu, bahasa kebangsaan negara yang bernama Malaysia.

Siti percaya Hunter boleh sahaja berucap dalam bahasa Inggeris. Sebabnya penggunaan bahasa Inggeris hingga pada tempat yang tak sepatutnya adalah perkara biasa. Hunter mempunyai kewajaran untuk berucap dalam bahasa Inggeris. Tapi beliau berusaha berucap dan memahami bahasa Melayu kerana di negara beliau bertugas sekarang meletakkan bahasa itu sebagai bahasa kebangsaan.

Melihat orang luar seperti Hunter berusaha menghormati bahasa Melayu membuat Siti rasa terhiris, rasa pedih sekaligus rasa menyampah kepada orang kita yang galak berturut bahasa Inggeris di tempat tidak sepatutnya. Siti pasti kalau mereka ini ada semasa Hunter bercakap dalam bahasa Melayu, mereka tidak berasa apa-apa. Sebab mereka memang dah bengap lagi bingung.

Apabila orang luar berusaha untuk menggunakan bahasa Melayu, jenis apakah kita ini yang menggunakan bahasa Inggeris dalam acara yang majoritinya orang tempatan? Orang tua-tua selalu berpesan, masuk ke kandang kambing kenalah mengembek, kandang kerbau menguak.

Yang peliknya pesanan itu tidak diambil endah. Kebijaksanaan dan pemerhatian orang tua-tua dahulu sangat tepat supaya kita pandai menyesuaikan diri. Kalau berada dalam kelompok orang tidak boleh berbahasa Melayu, kenalah menggunakan bahasa yang majoriti boleh faham.

Tapi kalau dalam majoriti yang faham bahasa Melayu, tak payahlah menggunakan bahasa Inggeris. Ini bukan menunjukkan mereka mahir berbahasa Inggeris tapi menghina bahasa Melayu.

Siti harap Hunter membaca tulisan Siti ini:

“Saudara Hunter, terima kasih kerana telah menunjukkan contoh yang baik apabila berucap dalam bahasa Melayu. Siti tahu saudara Hunter sangat sukar untuk menyebut dalam bahasa Melayu, lebih mudah kalau berucap dalam bahasa Inggeris.

Tapi Siti percaya saudara seorang yang berpekerti tinggi, tahu menghormati orang dengan memuliakan bahasa kebangsaan mereka. Tapi saudara Hunter, kami menghadapi masalah dengan orang tempatan sendiri. Mereka lebih galak menggunakan bahasa Inggeris dalam majlis rasmi yang dihadiri oleh orang tempatan.

Saudara mungkin tidak percaya bahawa ada sesetengah pihak di negara kami yang merasa hina bercakap bahasa Melayu. Kalau mereka mendengar saudara bercakap bahasa Melayu, mereka bukan sahaja hairan mungkin jatuh pengsan kerana di mata mereka bahasa kebangsaan kami sangat hina. Sebab itulah mereka bercakap bahasa Inggeris.

Saudara mungkin terkejut apabila dalam majlis rasmi ada orang tempatan bercakap bahasa Inggeris. Jangan terkejut saudara. Ini adalah perkara biasa, mereka yang terkejut apabila melihat orang mat salih seperti saudara boleh bercakap Melayu, bahasa yang mereka sepak ke longkang.

Siti tidak tahu apa yang mendorong saudara berusaha menguasai bahasa Melayu, padahal tiada sekatan menggunakan bahasa Inggeris. Tapi bagi Siti saudara telah memercikkan kesedaran kepada sesetengah pihak yang menganggap bahasa Melayu hanya membawa ke arah kemunduran.

Saudara, di negara kami ada slogan yang berbunyi “Bahasa Jiwa Bangsa". Tapi tidak disebut pula bahasa apa, Inggeris atau Melayu. Puak yang lebih mat salih dari mat salih menganggap “bahasa" itu adalah bahasa Inggeris. Sebab itu mereka bercakap bahasa Inggeris.

Akhir sekali, saudara jangan terkejut kalau berjumpa orang Melayu khususnya yang lebih mat salih dari mat salih. Anggaplah mereka itu sedang dalam rawatan. Saudara Hunter, sekali lagi terima kasih kerana membuktikan kepada orang Melayu yang perasan mat salih bahawa mat salih pun tahu menghormati bahasa Melayu."

Oleh : SITI JARUM

No comments:

Post a Comment