Thursday, November 21, 2013

Mengapa Lelaki Mudah Lupa & Wanita Sukar Melupakan?

WANITA dikenali sebagai pengingat yang baik. Tak heran, kenangan kecil sekalipun selalu diingatnya, apalagi hal-hal yang berkaitan dengan pasangannya. Namun, mengapa hal tersebut bersifat terbalik pada lelaki di mana mereka cenderung lupa? Ulasan berikut ini telah mendedahkannya.

Ketika putus cinta, mungkin wanita cenderung sukar melupakan sementara lelaki seperti enggan mengingatinya. Ya, sepertinya bukan hanya soal cinta tapi menyoal berbagai hal, lelaki terkenal dengan sifat lupa. Lihat saja, lelaki kerap lupa ulang tahun pasangannya, ulang tahun mereka sendiri, apa yang telah mereka lalui, apa acara khusus yang mereka lalui, kenangan bersama mantan kekasih dan sebagainya. Lelaki cenderung melupakan hal seperti itu yang sebenarnya penting bagi wanita. Apa alasan mereka tidak pernah mengingat hal tersebut sementara wanita justeru tak pernah lupa? Forquestions memberikan ulasannya.

-Wanita mempunyai peredaran darah yang lebih tinggi di bahagian-bahagian tertentu dari otak termasuk bahagian yang mengawal bahasa. Ini merupakan salah satu alasan yang diberikan para penyelidik sebagai bukti bahawa wanita mempunyai memori mengingat yang lebih baik berbanding memori untuk melupakan. Wanita lebih baik khususnya dalam soal mengingat cerita atau daftar kata yang sempat mereka layangkan sebelumnya.
-Alasan lain mengapa wanita lebih baik dalam hal mengingati yakni konsentrasi mereka yang lebih tinggi berkat adanya hormon estrogen. Meski kenyataannya lelaki juga mempunyai hormon estrogen tetapi konsentrasi mereka sangat rendah. Ada bukti yang menunjukkan bahawa kewujudan estrogen memang mengaktifkan fungsi saraf lebih banyak, meningkatkan peredaran darah ke bahagian tertentu dari otak, dan menjaga kerumitan antara saraf. Tahap estrogen yang tinggi berkaitan dengan peningkatan memori dan pembelajaran dan mungkin inilah sebab mengapa wanita tidak pernah lupa.

Sumber asal : Okezone

No comments:

Post a Comment