Sunday, July 7, 2013

Pertahan Maruah Agama Islam

HEBOH diperkatakan pada ketika ini berkaitan dengan Rang Undang-Undang Akta Pentadbiran Agama Islam (Wilayah Persekutuan) 2013, di mana terdapat beberapa pihak yang menentang kelulusan Rang Undang-Undang tersebut, khususnya berkaitan dengan pengislaman anak bawah umur 18 tahun oleh salah seorang ibu atau bapanya di dalam seksyen 107 Rang Undang Undang tersebut.

Golongan ini mendakwa ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara 12(4). Penentangan ini dipelopori oleh Majlis Peguam dan beberapa badan bukan kerajaan yang lain. Malah parti-parti politik seperti DAP, MCA dan MIC juga telah menzahirkan penentangan mereka dalam perkara ini.

Rang Undang-Undang yang telah pun mendapat perkenan Yang Di Pertuan Agong untuk dibentangkan di Parlimen bukanlah membuat perubahan drastik dalam kesemua peruntukannya. Hanya ada beberapa peruntukan sahaja yang dipinda dan ditambah tidak termasuk seksyen 107 itu.

Seksyen 107 yang dicadangkan itu memperuntukkan tentang keupayaan memeluk agama Islam yang berbunyi seperti berikut:

107. Bagi maksud Bahagian ini, seseorang yang tidak beragama Islam boleh memeluk agama Islam jika dia sempurna akal dan

(a) sudah mencapai umur 18 tahun; atau

(b) jika dia belum mencapai umur 18 tahun, ibu atau bapa atau penjaganya mengizinkan pemelukan agama Islam olehnya.

Oleh hal yang demikian Rang Undang-Undang ini dikatakan membuat suatu pembaharuan baharu kerana mensyaratkan hanya salah seorang ibu atau bapa sahaja boleh mengislamkan anak mereka.

Datuk Sulaiman Abdullah, seorang peguam kanan dan tersohor menempelak golongan ini dengan mengatakan bahawa peruntukan tersebut bukanlah peruntukan baharu kerana ia telah lama wujud di dalam Akta Pentadbiran Undang Undang Islam (Wilayah Wilayah Persekutuan) 1993 lagi.

Sulaiman menegaskan ia adalah suatu undang-undang yang telah lama wujud dan tidak perlu dikontroversikan oleh mana-mana pihak.

Oleh yang demikian Rang Undang Undang tersebut bukanlah suatu yang baharu tetapi telah wujud sejak 1993.

Malah jika kita lihat Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Selangor) 1952 pemelukan Islam anak bawah umur 18 tahun adalah secara automatik tatkala mana-mana ibu atau bapanya memeluk Islam.

Dakwaan ini sebenarnya mengelirukan rakyat, khususnya orang awam yang tidak pernah membaca undang-undang.

Seperkara lagi yang ditimbulkan ialah Rang Undang-Undang tersebut melanggar Perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

Adalah tidak benar jika kita mengatakan ia melanggar Perlembagaan Persekutuan. Badan yang berhak mentafsirkan Perlembagaan Persekutuan dengan tuntas adalah mahkamah dan mahkamah yang tertinggi di Malaysia iaitu Mahkamah Persekutuan yang telah mentafsirkan Perkara 12(4) tersebut tidak memerlukan kedua-dua ibu bapa memberikan persetujuan mereka, iaitu di dalam kes Subahsini v Saravanan. Begitu juga di dalam beberapa kes lain seperti Nenduchilian yang mana mahkamah juga memutuskan tidak perlu persetujuan kedua-dua belah pihak.

Tafsiran sebegini hanya boleh disanggah jika terdapat keputusan Mahkamah Persekutuan yang lain sebaliknya. Sehingga itu, tafsiran yang dikemukakan tadi adalah benar walaupun Majlis Peguam berpandangan sebaliknya.

Sebenarnya ini adalah ujian bagi wakil rakyat Islam yang baru dipilih dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 lepas. Kegagalan untuk meluluskan Rang Undang-Undang ini akan dilihat oleh umat Islam sebagai kelemahan mempertahankan undang-undang Islam dan ia akan memberi kesan, khususnya kepada pihak kerajaan yang tidak akan dilihat sebagai mampu mempertahankan Islam.

Mungkin isyarat yang jelas akan dapat dirasai di dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut yang akan diadakan tidak lama lagi.

Oleh : Datuk Zainul Rijal Abu Bakar

                           Baca juga : Menteri Cincai ?

No comments:

Post a Comment