Sunday, January 8, 2012

Buang Masa....Aduan Polis!

Untuk apa lagi ghairah membuat aduan polis.....

KEPUTUSAN pihak polis memberi kebenaran kepada penganjur Kempen Bebaskan Anwar 901 mengadakan perhimpunan di tempat letak kereta Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, esok, menarik perhatian.

Awang secara peribadi tiada masalah dengan keputusan itu. Tentu ada sebab dan percaturan yang mungkin dianggap terbaik bagi mengendurkan risiko ketegangan. Ia boleh memperlihatkan sikap keterbukaan kerajaan termasuk kepada dunia luar.

Namun dalam Awang sentiasa menjadi warga negara yang menyokong kuat polis, Awang juga perlu membawa keresahan dan menyampaikan maklum balas orang ramai.

Keputusan membenarkan penyokong Anwar berhimpun mengecewakan banyak pihak terutama NGO dan orang ramai. Menyerahkan kepada penganjur agar bertanggungjawab terhadap sebarang kemungkinan buruk, bukan strategi yang sesuai. Janganlah percaya bulat-bulat jaminan PKR bahawa perhimpunan itu akan berlangsung dengan aman tanpa sebarang pelanggaran syarat. Sejak awal penubuhannya, parti itu bijak mengeksploitasi perhimpunan haram. Malah difahamkan, dengan kebenaran terhad yang diberikan oleh pihak polis itu, sudah ada rancangan beberapa pihak penyokong Anwar untuk berhimpun di beberapa lokasi di ibu negara selain di mahkamah Jalan Duta.

Maka Awang boleh faham kekecewaan orang ramai dan NGO. Mereka bersungguh-sungguh dan lantang bersuara demi keamanan tetapi akhirnya suara kelompok minoriti yang didengari. Pihak berkuasa kita memang mudah mengalah kepada ugutan dan kerap terperangkap dalam permainan yang dicorakkan oleh pembangkang. Itu persepsi ramai.

Di Malaysia, lebih mudah menjadi budak jahat dan nakal maka akan mendapat perhatian dan layanan baik. Ketika menghadapi perhimpunan haram Bersih tahun lalu, ribuan aduan polis dibuat tetapi ia umpama mencurah air ke daun keladi. Tiada negara lain yang rakyatnya membuat aduan polis sebegitu banyak sehingga boleh mencatat rekod dunia. Di Singapura, ada dua atau tiga aduan sahaja, pasti disusuli dengan tindakan segera yang menyakinkan.

Dalam isu perhimpunan Kempen Bebaskan Anwar 901, sekali lagi orang ramai mendapat isyarat yang mengelirukan. Selepas banyak memberi amaran, polis tunduk lagi. Lebih baik dari awal lagi, keluarkan kenyataan, membenarkan sahaja perhimpunan. Tidak perlulah orang ramai dan NGO membuat ratusan lagi aduan polis. Nampaknya sikap responsif rakyat yang sanggup menghabiskan masa dan tenaga bergegas ke balai-balai polis di seluruh negara, tidak diambil perhatian. Untuk apa lagi ghairah membuat aduan polis kerana penghujung ceritanya tetap sama.

Awang Selamat

No comments:

Post a Comment