Thursday, March 28, 2019

Bila Dinda Patah Hati

SEBENARNYA kalau Datuk Seri Ronald Kiandee bermaruah dia akan meletak jawatan sebagai Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) kerana sudah melompat ke parti Bunga.

Kenapa dia mahu kekal sebagai Pengerusi PAC? Mesti ada deal baharu dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad. Begitu juga Dr. Mahathir. Kenapa kekalkan Ronald Kiandee walaupun bercanggah dengan janji pilihan raya.

Jawapan Tun M membuktikan isu morally wrong tidak berbangkit. Dia memang mahu memungkiri janji. Pada beliau janji pilihan raya tidak terikat dengan undang-undang.

Sebab itu janji boleh dimungkiri. Justeru, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan kempunan untuk jadi Perdana Menteri. Ia cuma janji untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Tun Razak dan tidak terikat dengan undang-undang. Dr. Mahathir tidak gusar apabila Nurul Izzah Anwar meletak jawatan sebagai anggota PAC. Ahli Parlimen pembangkang juga telah meletak jawatan. Elok pembangkang tidak sertai PAC sebagai protes. Tetapi apakah muslihat Dr. Mahathir mengekalkan Ronald Kiandee? Apakah beliau mahu PAC-IMDB 2.0 yang sedang berlangsung sekarang mengikut telunjuknya. Terutamanya dalam kes kononnya laporan akhir Ketua Audit Negara kepada PAC telah dipinda. Tan Sri Ambrin Buang dengan berani mendedahkan bahawa dakwaan Tan Sri Dr. Madinah Mohamad kononnya laporan akhir 1MDB telah dipinda adalah tidak benar kerana yang dipinda itu hanya merupakan ‘draf awal’.

Beliau menegaskan tidak ada sesiapa yang mempengaruhinya dan tidak ada pindaan dibuat kepada laporan terakhir yang dihantar kepada PAC pada 4 April 2016.

Tegas beliau, tidak ada laporan akhir versi lain. Semua di dalam kawalan beliau. Apakah kerana penjelasan Ambrin itu menyebabkan Peguam Negara terpaksa meminda pertuduhan ke atas Najib daripada meminda laporan terakhir Audit Negara untuk PAC kepada meminda draf awal laporan. Bekas Ahli Parlimen Kepong yang juga bekas Timbalan Pengerusi PAC, Dr. Tan Seng Giaw telah mencabar Yang Berhormat Wong Kah Woh (DAP) supaya membuktikan tuduhan itu.

Kononnya laporan Audit Negara dalam isu 1MDB (PAC-1MDB 1.0) telah dipinda/diubah atas arahan orang tertentu. Kesimpulannya, penubuhan PAC 2.0 untuk menyiasat kes 1MDB bermotif politik.

Mengekalkan Ronald Kiandee yang sudah menyertai PPBM juga bermotif politik. Konsep morally wrong tidak ada dalam kamus Dr. Mahathir.

Tindakan Nurul Izzah meletak jawatan adalah penyesalan terbuka. Mesej Izzah ialah jangan percaya kepada diktator.

Kelak ia boleh jadi rosak dan huru hara. Maka Dinda pun akhirnya patah hati.

MOHD. PUAD ZARKASHI
Johor Bahru

No comments:

Post a Comment